Tycker du det skulle vara kul att tjäna pengar på ditt intresse? Kanske du har en blogg med återkommande läsare, eller vanligare idag att man har följare på Instagram, Tiktok eller YouTube. Då finns möjlighet att tjäna pengar på det du idag gör gratis.
Men, att tjäna pengar som influencer gör att det tillkommer en del regler som man behöver ha koll på. Inget svårt, men nog så viktigt att veta så du inte hamnar i problem på grund av okunskap.
Vem ”är” en influencer?
I princip alla som har ett engagemang på sociala medier är det korta svaret på vem som är influencer. Detta eftersom alla påverkar – influerar – de som läser det du skriver. De allra flesta skriver kanske nån gång att de varit på en restaurang och ätit en fantastisk måltid, gjord på lokala råvaror och tydligt tillagade med kärlek, dessutom serverade med ett leende och lite extra kunskap kring vilken dryck som passar till. Genom att lägga upp en sådan text så är det troligt att några personer som läser det blir intresserade att besöka just den restaurangen.
Nivåer på influencers
Man brukar dela in influencers i olika nivåer beroende på hur många följare man har. Det behöver inte vara så att den som har flest följare är den som påverkar flest personer, det handlar till än större del om inom vilket område man verkar.
Nano influencer – färre än 1000 följare, vanligtvis mer lokalt än de större. Vanliga personer som påverkar genom en ”äkta relation”, det vill säga att man faktiskt verkligen är bekant med de flesta av sina följare.
Mikro influencer – vanligen mellan 1 000 och 100 000 följare och verkar inom ett specifikt område, exempelvis träning.
Macro influencer – 100 000 till en miljon följare, sociala mediers kändisar som vanligtvis har en bred skara följare.
Mega influencer – de med mer än en miljon följare, ofta kändisar som syns i pressen och därmed fått sin följarskara. Väldigt bred publik med varierande intressen. Sällan experter inom något ämne, men de har en enorm räckvidd!
För att återgå till exemplet med den mysiga lokala restaurangen så är det troligtvis mer aktuellt att samarbeta med en nano influencer. Om Volvo släpper en ny bilmodell så är det en mega influencer man kontaktar, nano’n lär inte bli kontaktad. Om man är i makro-klassen och verksam specifikt inom bilar så kan det nog vara möjligt med ett samarbete.
Vad behöver man tänka på som influencer?
Att göra reklam för något som man inte får betalt för är helt ok, men så snart man får betalt på något sätt så behöver man annonsmarkera samarbeten i sociala medier, det behöver tydligt framgå att för den som ser innehållet att det är reklam man tittar på.
Inkomster från samarbeten är såklart kul, men alla inkomster ska beskattas, vilket gör att du behöver veta hur man deklarerar som influencer. Det är inte roligt att bli granskad av Skatteverket och få en upptaxering när inkomsten redan är bränd, dessutom med en liten straffskatt som bonus eftersom man inte följt skattereglerna.
Läs gärna på – dels för att lära dig hur du optimerar dina samarbeten för att tjäna så mycket som är möjligt (eller som du känner att du kan stå för), men även ha koll på vilka regler som gäller så du inte får problem på andra områden.