
De flesta kommer ihåg den första skolresan. Den första gången man reser utan föräldrarna blir nästan garanterat ett minne för livet. Även om minnen tenderar att bli suddiga med åren kommer man ihåg när man packade för att åka iväg ihop med kompisarna och bara några få vuxna. Man kommer att minnas föräldrarnas förmaningar, sevärdheterna, upplevelserna och den första natten i tält eller på hotell.
Men för att komma iväg på resan krävs pengar. Olika mycket beroende på resmål och vad man vill göra på resan, men det kommer att gå åt pengar oavsett, och hur löser man det? Här är tre förslag.
Tigg
Okej, det låter inte särskilt trevligt, men faktum är ju att man inte kan ha egna pengar innan man har fått sina första inkomster utan att det rör sig om rena gåvor. När det kommer till skolresor finns det stiftelser och fonder som betalar ut pengar utan särskilt stora motprestationer, bara man söker dem.
Mer lokalt kan man fråga kommunen om de möjligen har avsatt resurser för skolelevers miljöombyte i form av en resa. Det kan t ex finnas ett vänortssamarbete man budgeterat pengar för. Eller knacka på hos grannarna och fråga om de inte har pantflaskor de skulle vilja bli av med samtidigt som de får känna sig som goda människor. Människor gillar att hjälpa till med behjärtansvärda ändamål.
Egna arrangemang
Själv är bäste dräng. En loppmarknad är ganska lättarrangerad, förslagsvis i skolans lokaler. Där kan man sälja praktiska föremål man tillverkat i slöjden, bakverk man gjort själva, kläder och annat folk har skänkt (kanske samtidigt som de lämnade ifrån sig sina tomglas i förra stycket) eller vad som helst. Det är i princip bara fantasin som sätter gränser här.
Det gäller förresten allt man kan göra själv. Istället för loppis kan klassen arrangera en musikkonsert eller andra uppträdanden, eller spela fotboll mot lärarna och ta betalt av publiken. Alla förslag som drar in pengar är bra förslag.
Arbeta åt andra
Skolresor är ingen liten nisch och därför finns det många företag som jobbar med detta. Både som researrangörer och för att hjälpa klassen att komma iväg. Ett företag i den senare kategorin är DelikatessKungen, som i snart 30 år har erbjudit försäljningssamarbeten till skolor och andra grupper med ungdomar, som idrottsföreningar. Deras affärsidé är att låta grupperna sälja delikatesser åt företaget där de bor och ge dem del i vinsten som då finansierar skolresor och idrottsläger. Provisionsbaserat så att klassen själv kan välja hur mycket de vill jobba.
Lönsamt, lärorikt och lustfyllt. Och det fungerar! Det visar sig inte minst av att många grupper återkommer för nya försäljningar till nya resor.