Den svältande konstnären är i teorin poetiskt eller rentav romatiskt, men i verkligheten är det bara deprimerande och förtroende-förstörande. Det finns inget poetiskt med att arbeta tio timmars-dagar och tjäna 5 öre per ord eller att vara så lat författare att du inte har något att visa som ”karriär.”
Det finns många aspirerande författare med önskedrömmar men ingen plan för hur de ska nå dem och definitivt ingen aning om hur man kan tjäna pengar på att skriva. Sen finns du – du som vet att det kommer att kräva mycket jobb, men du är villig att göra vad som krävs. Din inlärningskurva kommer fortsätta uppåt, men att förstå standardiserade metoder och att överväga flera olika inkomstströmmar kommer att placera dig framför alla andra.
Bästa praxis för författare
Om du jämför en stjärnförfattare med usla mjuka färdigheter mot en halvdan författare med fenomenala mjuka färdigheter, kommer den halvdana författaren att få jobbet varje gång. Många klienter kan inte skilja bra skrivande från fantastiskt skrivande, så saker som kommunikationsstil och personlighet blir det som skiljer ut. Följ dessa metoder för att förbättra dina chanser att faktiskt landa jobbet.
Hitta en nisch
Även om du är en generalistförfattare, lönar det sig fortfarande att ha djupare kunskap inom en nisch eller två. Du kan alltid välja nischjobb och sedan välja de mer allmänna jobbmöjligheter som intresserar dig. När du väljer din nisch skriver du så mycket som möjligt om relaterade ämnen och när du inte skriver om dem kan du läsa om dem för att hålla dig uppdaterad med branschen. För att ta reda på de mest lukrativa nischer just nu, kolla in jobbannonser dagligen. Du kommer att se samma ämnen dyka upp om och om igen, och du kan sedan skriva några artiklar på egen hand för att använda som exempel.
Underhåll din portfölj
Författare går sällan på intervjuer (även om det händer). Det sätt du ska visa upp din erfarenhet på är genom din portfölj. Du kan ha en offentlig eller privat portfölj eller båda. Din offentliga portfölj bör bara ha ditt bästa och senaste arbete. Vissa kunder vill ha en länk till din portfölj, medan andra vill att du skickar dem två eller tre länkar till de delar som är mest relevanta för jobbet.
Skriv själv
När du ansöker om ett skrivjobb blir du ofta ombedd att ange din webbplatsadress. Du behöver inte uppdatera din blogg varje dag, men skribenter bör ha en enkel webbplats med några få artiklar som visar din ”skrivröst”, samt Om- och kontaktsidor.
Du kan också publicera dina priser, portfölj och kompetensområden.
Förbättra din kundservice
Skrivande är ett solojobb, och all ensam tid kan göra det enkelt att glömma hur man arbetar med andra. Om du inte svarar på potentiella kunder eller om du är kort, oförskämd eller tråkig i telefonen ger du inte kunderna anledning att arbeta med dig. Det är svårt att få en klient att gå från ”Jag tror att jag kan behöva en författare” till ”Jag kommer att ge denna främling mina pengar”, och att vara svår eller obehaglig att arbeta med gör det bara värre.
Sälj lösningen
Om du försöker ta reda på hur du kan tjäna pengar på att skriva en blogg, bör du kunna sätta ihop en mening och sedan förvandla flera meningar till stycken osv. Det du säljer till klienten är en lösning som går utöver det, dock. Om du skriver för ett småföretag så säljer du affärsägaren trygghet att du kommer att hitta de perfekta orden för deras Om oss-sida. Om du skriver för en teknisk tidning säljer du din förmåga att förvandla komplexa idéer till en lättförståelig guide för en nybörjare.
Prioritera administrativa uppgifter
Vissa författare går felaktigt in i den här karriären med tron att allt kommer att vara poesi-skrivande med sena kvällar på pubar som diskuterar skrivkramp. Verkligheten är att du måste arbeta långa timmar, ofta inklusive helger, och i stället för att inte ha någon chef har du flera (varje klient är som en sorts chef). Den svåra sanningen är att det finns många komponenter i att skriva som är mer eller mindre roliga och administrativa uppgifter är kanske de mest tråkiga och minst roliga av alla. Men om du inte skapar system för att uppdatera din kalender, kontrollera e-posten, höja priserna, ansöka om nya jobb, hantera din tid och tidsfrister etc., kommer du att misslyckas.
![Tjäna pengar på att skriva [2019] 13 idéer hur man tjänar pengar på att skriva](https://bluecow.se/wp-content/uploads/13-idéer-hur-man-tjänar-pengar-på-att-skriva.png)
Även om din jobbtitel är ”författare”, finns det andra yrkesverksamma som kan integrera skrift i sitt arbete. Skrivmöjligheter finns tillgängliga för:
- Konsulter
- Marknadsförare och säljare
- Ämnesexperter
- Generalistförfattare
- Och andra…
Att tjäna pengar som författare innebär att du känner till de olika möjligheter som är tillgängliga för dig. Författare kan lätt misslyckas om de inte inser hur mycket som finns där ute. Nästa avsnitt är organiserat efter specialitet, men det finns såklart korslösningar. Exempelvis kan ämnesexperter skriva e-böcker och generalister kanske vill göra intervjuer.
Skrivmöjligheter för konsulter
1. E-boksförfattare
Om du har ett ämne att täcka som är för långt för ett blogginlägg och för stilistiskt för en vitbok, kan du överväga att självpublicera en e-bok. Men först bör du kontrollera marknaden – finns det läsare som bryr sig om vad du har att säga? Det kommer antagligen ta flera böcker innan du får dragningskraft, så när det gäller hur man tjänar pengar på att skriva är detta inte en snabb lösning. När du väl har en publik kan det dock bli mer intresse för dina tidigare böcker.
2. Intervjuare
Konsulter har ofta många kontakter inom sitt område, oavsett om det är kontakter med andra konsulter eller med kunder. Många branscher behöver intervjuer med experter och du har redan förhållanden med bra intervjukandidater. Genom att göra intervjuer och skriva artiklar runt dem delar du ”din” insiderkunskap med publiken och förstärker att du är en del av branschen. Du kommer också att förstärka relationerna med dina kontakter.
3. Kursförfattare online
Konsulter kan skapa en gratis onlinekurs för att marknadsföra sina tjänster eller de kan skapa en betald onlinekurs som ett alternativ till att arbeta direkt med kunder. Dessa kurser kan vara live eller skapas en gång och automatiseras för människor att köpa när som helst. När du skapar en onlinekurs bör du ge bort tillräckligt med information för att vara värdefull för eleven, men lämna tillräckligt ”om hörnet” för att uppmuntra en-till-en-konsultation. Eller erbjud bara automatiserade onlinekurser om det du letar efter är 100% passiv inkomst.
Skrivmöjligheter för marknadsförare och säljare
4. Affiliate-marknadsföring via nyhetsbrev
Tänk utanför boxen om hur man kan tjäna pengar på att skriva online. Om du har en e-postlista, kan du regelbundet skicka e-postmeddelanden som rekommenderar produkter som innehåller affiliate-länkar. Detta fungerar bäst om din e-postlista naturligtvis är riktad mot mottagare som är intresserade av en viss typ av produkt, som böcker om framgång eller affärsverktyg som förbättrar produktiviteten. Om ditt ämne är bredare kan du skapa avsnitt i nyhetsbrevet för att marknadsföra olika kategorier. Till exempel kan ett livsstilsnyhetsbrev innehålla avsnitt för baby, hem, husdjur, stil etc.
5. Konverterings-copy
Som marknadsförings- eller säljspecialist vet du vad som får människor att agera. Använd den kunskapen för att skapa säljande texter. Produktbeskrivningar, försäljningsbrev och videoskript försöker alla pusha läsaren att ta nästa steg.
6. SEO-expert
Modern SEO-taktik är högst levande. SEO-experter med skrivkunskaper är efterfrågade eftersom kunder hellre vill få allt från en källa snarare än att anställa separata SEO-strateger och innehållsförfattare. Eftersom tekniker alltid förändras måste du hålla dig uppdaterad om branschen dagligen. Det hjälper också till att ha verkliga exempel eller fallstudier av hur dina SEO-strategier har hjälpt andra kunder (eller till och med din egen blogg eller webbplats).
7. Varumärkestödjande innehåll
Låt oss säga att du driver marknadsavdelningen för ett företag. Ditt primära fokus är sociala medier. Men du har lagt märke till frågor som behöver mer djupgående täckning än vad du kan inkludera i ett Facebook-inlägg. Du kanske vill skapa liknande material via ett annat medium för att hantera dessa frågor och intressen. Du kan skriva blogginlägg, bidra till branschpublikationer, publicera en e-bok eller till och med skriva podcast-skript.
Skrivmöjligheter för ämnesexperter
8. Nyhetsreporter
Det finns en stor efterfrågan på nyhetsreportrar idag inom en rad olika områden, och lönen kan vara respektabel (och ibland i toppnivå). Nyckeln till att vara nyhetsreporter är tillgängligheten – du måste vara tillgänglig, vilket ofta betyder tidiga morgnar, sena kvällar eller helger. Du måste också kunna omvandla historier snabbt. Nyhetsskrivning bör vara objektiv och baserad på fakta. Här finns inte mycket utrymme för kreativitet eller personlighet. Om du känner till ett ämne, vare sig det är CBD, Hollywood eller politik, och du är villig att arbeta inom ”områdets spelregler”, finns det många potentiella jobb där ute.
9. Produkt- eller tjänstgranskare
Dagens konsumenter använder ofta recensioner på nätet innan de fattar ett köpbeslut, vilket innebär att det finns en efterfrågan på granskare. Du har två alternativ: marknadsföra produkter på din webbplats och tjäna pengar genom affiliate-länkar eller söka efter en webbplats som behöver granskare i din nisch och låta dem betala dig. Om du inte behöver kassaflöde omedelbart, överväg affiliate-marknadsföring. Om du försöker bygga ett namn i nischen, försök bli publicerad på en befintlig webbplats som redan har en publik.
10. Handboks-författare
Handböcker skiljer sig från recensioner eftersom de går på djupet av en produkt eller tjänst och visar publiken hur de ska använda den. Inledningen på en handbok är ofta en kort översikt, från vilken du hoppar in i en specifik lektion, till exempel hur du redigerar ett foto med en populär app. Om du har avancerad erfarenhet av en produkt eller tjänst, finns det ett stort behov av handböcker. Genom att också ge mängder av visuell vägledning via skärmdumpar eller video förstärker du din produkt.
11. Diverse varumärkes-texter
Som ämnes-expert kan du skriva för ett varumärke inom samma område och producera alla typer av innehåll för dem, som blogginlägg, broschyrer, webbplats-copy, vitböcker, etc. Du är bara begränsad av vad du har erfarenhet av och vad du gillar att göra. Till exempel kanske du inte har erfarenhet av att skriva vitböcker, eller kanske du hatar att skriva pressmeddelanden. Att räkna ut (a) vad du kan göra och (b) vad du vill göra gör dig bättre i stånd att tillämpa de jobb du är bäst lämpad för. Under tiden ska du arbeta med de typer av skrifter du är intresserad av men inte har gjort ännu. Till exempel, erbjuda att skriva en vitbok gratis eller skriva din egen och lägga till den i din portfölj.
Skrivmöjligheter för författare
12. Bli publicerad på bloggar och i tidskrifter
Om du inte behöver kassaflöde omedelbart, leta efter bloggar och tidskrifter som behöver expertråd eller personliga berättelser. Den här processen är lång – det är inte detsamma som att skriva för en klient som vet vad de behöver och kommer att betala dig inom några dagar. Publikationer som söker artiklar eller berättelser på hög nivå har många författare som tävlar om en plats. Du skickar in din färdigskrivna text, sen får du vänta för att höra om de kommer att publicera den, vänta på att den publiceras, vänta på att få betalt… det väntas mycket. Men om du har gott om tid är detta ett av de bästa sätten att tjäna mycket per ord och bygga upp ditt namn.
P.S. Att skicka in bidrag till skrivar-tävlingar är liknande vad gäller process och väntetid. Du kanske till och med måste betala en anmälningsavgift. Men om du vinner, har du ett fantastiskt exempel till din portfölj och ett erkännande från skrivarsamhället.
13. Spökskriva
Att spökskriva innebär att ditt arbete kommer att publiceras under någon annans namn. Om du försöker bygga ett namn för dig själv som författare behöver du en byline för allt du skriver och det får du inte som spökskrivare. Genom att vara öppen för spökskrivar-jobb kommer du finna flera möjligheter till att få betalt och oftast relativt omgående. Det är också rätt val för dig som vill stanna under radarn som författare eller kanske du skriver om ett ämne du inte vill bli känd för. Spökskrivning betalar allt ifrån lite till standardnivå, vilket gör det till rätt val för nybörjare som bygger sin portfölj. Du kan inte marknadsföra arbetet som ditt eget eftersom det har publicerats under ett annat namn, men du kan använda dessa bitar som exempel för att visa potentiella kunder.
Slutliga råd
Vissa författare förstår aldrig hur man kan tjäna pengar på att skriva, medan andra tjänar sex-siffrigt. Om din dröm är att hamna någonstans i mitten – att tjäna ett realistiskt belopp som låter dig fylla i ditt kylskåp och ta en semester varje år – så är det absolut möjligt.
Skrifttalang är dock inte den enda komponenten i en framgångsrik skrivkarriär. Viljan att utforska nya skrivvägar, drivkraften att söka nya jobb även när du nekas åt höger och vänster och en mogen inställning till daglig administration och klientunderhåll är lika viktigt som kvaliteten på arbetet du producerar.
Översatt från Best Practices for How to Make Money Writing in 2019