Seppo på Tornfalken har skrivit en tänkvärd text om något av det värdefullaste vi har – tid. Han skriver bland annat;
Den tid som anses för dyr inom företaget försöker man köpa så billigt som möjligt av kunderna. Med dålig service, onåbar support och krånglande system tar man tid av kunderna. Den tid man inte vill betala för, stjäl man. Av oss.
Det får en att fundera lite över hur mycket av sin egen tid man skänker till stora företag som gör enormt stora vinster och varifrån de vinsterna kommer ifrån – direkt och indirekt. Jo, från mig som liten kund som inte har mycket annat till val än att gå den väg företagen bestämmer.
Jag startar snart ett uppror för att återinstifta en trevlig telefonissa som kopplar mig rätt istället för detta eviga tryckande på 2, 6 och #. Någon som hakar på?
Det får mig även att fundera över hur man kan, eller snarare bör, konstruera sajter för att spara tid åt ens besökare. Google är troligtvis bäst i klassen på detta, med sin enormt rena startsida och snabbt presenterade sökresultat som även det inehåller det viktiga – inget onödigt lull som kostar extra tid att ladda eller onödig text att läsa igenom för att hitta det man söker.
Tänker även på en bloggpost jag läste hos Fredrik Wackå som är läsvärd i sammanhanget att spara tid – Din nyhet ska nå fram på 120 tecken.
På webben ger vi en besökt sida allt mindre tid varför det är viktigt att omedelbart förmedla det viktigaste och istället locka besökaren vidare steg för steg. En inte helt okänd webbstrategi.
Hur kan jag nu förbättra för mina besökare?
Hur kan DU förbättra för dina?
Jag har alltid gillat enkla lösningar även om jag inte alltid valt att använda dem. En omedveten jakt efter tid??