
Den digitala spelmarknaden sysselsätter fler än vad många inser. Det är lätt att tänka att webbaserade verksamheter i stor utsträckning är självgående, men för att de ska gå runt så är det många led som måste bidra. Inte nog med att det krävs folk som håller sajten i rullning, med allt vad det innebär, det krävs dessutom samarbeten med en rad andra branscher – och alla är de en viktig del i maskineriet för att kunna tillfredsställa kundernas behov och väcka deras uppmärksamhet.
I denna artikeln tittar jag på några av de områden som nätcasinon har skapat flertalet jobbmöjligheter inom.
Fler jämförelsesajter än nätcasinon
Ett yrkesområde som har uppstått tack vare den hårt konkurrensutsatta spelmarknaden online är den för jämförelsesidor. Idag finns det mängder av sajter som exempelvis SpelaSpel, som jämför, tipsar och guidar oss genom djungeln av nätcasinon. På många marknader finns det till och med fler jämförelsesajter än vad det finns faktiska nätcasinon.

I det växande myllret av alternativ när det kommer till spelsidor, så har sajterna som ställer dem emot varandra blivit allt viktigare för konsumenten. Att på egen hand hitta rätt till attraktiva bonuserbjudanden och att särskilja casinon med och utan svensk licens, m.m. har blivit näst intill omöjligt, vilket har gjort jämförelsesajternas framfart till en naturlig del av branschens utveckling.
Jämförelsesidornas existens är någonting som även nätcasinon själva kan dra nytta av, då det blir ytterligare en kanal som de kan marknadsföra sig genom.
En dröm för reklambranschen
En av de marknader som kunnat dra mest nytta av det explosivt växande utbudet av nätcasinon är reklambranschen. I flera år har spelbranschen spenderat miljarder på marknadsföring i Sverige, och blotta mängden av spelreklam har lett till en hel del kontroverser och debatter. Idag behöver man inte sitta många minuter framför tv:n, eller med radion på, innan det dyker upp en eller flera reklamer för diverse spelsidor – och mängden reklam innebär givetvis en rad arbetsmöjligheter för reklambyråer.
Vikten som spelbolagen lägger vid sin marknadsföring syns inte enbart på hur mycket exponering de får, eller snarare tar för sig, utan också på vilket sätt de väljer att marknadsföra sig. Flertalet aktörer spenderar exempelvis enorma summor på att använda kändisar för att locka till sig spelare. För bettingsidor är det främst idrottsprofiler som används i marknadsföringssyfte, men för nätcasinon hämtas kända ansikten in från flera olika områden.
Ett alternativ för spelutvecklare
Spelutveckling associerar många med avancerade och extremt påkostade spel till diverse spelkonsoler, men även den gren av branschen som utvecklar spel till nätcasinon är en enorm industri. Har du någonsin besökt ett onlinecasino så vet du vilken uppsjö av spel som det finns att välja bland.
Spelsidorna är måna om att kunna erbjuda sina kunder så många valmöjligheter som möjligt, men också att ständigt förnya sig med nya spel, vilket gör att utvecklarna alltid kan räkna med att nya uppdrag trillar in. I Sverige hittar vi flera spelutvecklare som har gjort avtryck på spelmarknaden världen över. Bland dem finns världsledande giganter som NetEnt, men även uppstickare som Elk Studios.
Letar du efter sätt att tjäna pengar på inom spelbranschen online så finns det utan tvekan en hel del alternativ även utanför själva casinoverksamheten. Många av jobben finns som sagt inom marknadsföring, men om du drömmer om att bli spelutvecklare så kan det också vara bra att veta att det finns arbete att hämta där.