
Allt oftare när vi ska handla så kollar vi upp företaget vi ska handla av. Idag är det så oerhört lätt att få veta hur andra har upplevt alltifrån produkten till beställning och leverans. Bara att söka lite snabbt för att få veta vad andra tycker om produkten och stället som säljer den. Detta är såklart både på gott och ont.
Jag skriver e-handel, men omdömen genomsyrar alla transaktioner mellan en kund och en leverantör. Hur många gånger har du kollat upp en restaurang? Ett hotell? Inte alls omöjligt att du rentav kollat vad andra tycker om din tandläkare. Vi gör det allt oftare och det blir allt lättare att göra det.
Men kan man verkligen lita på alla recensioner?
Ska man lite på dem?
Självklart inte! Åtminstone inte rakt av…
De missnöjda recensenterna…
Till att börja med; den vanligaste recensenten är missnöjd. Kanske med produkten, allt oftare med leveransen. Ibland för att kunden har rätt att vara missnöjd, men alldeles för ofta har de bara inte läst på vad som gäller ordentligt. Något kommer som en överraskning, en plan går i stöpet och plötsligt sitter där en dålig recension.
Vi kan välja en e-handel som de flesta känner till, vad sägs om att titta på recensioner av Fyndiq.
Till att börja med så är nog väldigt många kunder inte medvetna om hur Fyndiq fungerar. De säljer helt enkelt andras produkter genom sin plattform. Det vill säga att andra e-handlare lägger och säljer till sina produkter via Fyndiq. Vissa av dessa e-handlare pysslar med dropshipping, vilket gör att man kan hitta recensioner som denna;
Lade en beställning och när köpet gått igenom så framgår det att leveransen kommer först om 22 dagar. Dessutom ges ingen möjlighet att häva köpet utan man är tvungen att motta varan för att sedan skicka tillbaka den samt betala frakten själv. Ohederligt företag. Rekommenderar ingen att stödja den här typen av handel.
Senast jag handlade på Fyndiq så framgick det tydligt innan jag ens beställde när jag borde ha varan hemma. Så att bli överraskad över att leveransen inte kommer dagen efter luktar dålig koll.
Sen finns de som fått en leveranstid som inte håller, som blir förbannade. Eller att varan tappas bort längs vägen -då blir de ännu mer förbannade. Till viss del kan man väl säga att de har rätt till det, men samtidigt så är leveransen en lång sträcka som kantas av andra. Om speditören har personal som är slarvig och tappar bort paket, eller rentav stjäl paket. Tja, då är det inte lätt för, i detta fall, Fyndiq att göra så mycket åt det. De hamnar emellan och kommer att få betala dels det borttappade paketet, dels med en dålig recension där de inte kunnat påverka förloppet.
De övernöjda recensenterna…
Likväl som det är lätt att få dåliga recensioner av fel orsaker, likväl finns det bra recensioner som kan ifrågasättas. Det är inte helt ovanligt att kunder får en rabattkupong i utbyte mot en recension. För att ta ett exempel; en Mekonomen-verkstad jag hade bilen inlämnad på erbjöd 10% rabatt i utbyte mot en recension. Gissa om de flesta kunder plötsligt fick en mer positiv inställning till just den verkstaden? Kan nämnas att de har väldigt högt betyg på Google av någon anledning… Jag fick varken rabatt eller skrev en recension. Det kan de nog vara glada över…
Eller – vilket är än värre – recensioner som skrivs av e-handlaren själv. Eller ibland av personal som hyrts in för att skriva positiva recensioner för att väga upp de dåliga som kommit in. Dessutom finns de som skriver dåliga recensioner av sina konkurrenter, i tron att de själva ska få bättre anseende…
Den optimala recensionstjänsten
Vi kan väl krasst konstatera att recensioner är en djungel att ta sig fram genom. Oavsett om du kikar på stora etablerade tjänster som Google, Trustpilot och Reco, eller om man väljer mindre och nyare som exempelvis Omdomesstalle.se så måste man försöka se genom betygen och de skrivna recensionerna.
Är det ens möjligt att skapa en recensionstjänst där man som besökare fullt ut kan lita på alla recensioner? Troligtvis inte. Det skulle i så fall krävas att recensenten är verifierad som kund, verifierad som person, verifierad som nykter och allmänt vid sina sinnens fulla bruk och att den inte var hangry vid tillfället för recensions-skrivandet. Att den som skriver har tagit del av villkor och en väldig massa annat…
Nej, vi kommer knappast att se en tjänst där alla recensioner verkligen speglar verkligheten.
Så till dess; ta del av recensioner men var medveten om att de inte alltid är vad de ser ut som vid en första anblick.