
Kosttillskott är inte bara komplement till kosten, det är även en nisch som är minst sagt intressant för affiliates.
Som komplement till kosten handlar det om att hjälpa kroppen att få i sig de vitaminer och mineraler som den inte får i sig tillräckligt av via den vanliga kosten. Utöver vitaminer och mineraler kan det även röra sig om essentiella fettsyror, fibrer, växtextrakt, aminosyror med mera. På senare tid har tillskott av protein seglat upp som en allt större del av kosttillskott för alla som tränar väldigt intensivt.
För affiliates är kosttillskott väldigt intressant av ett flertal orsaker;
- Stort utbud av program att samarbeta med
- Stort antal sökningar med goda möjligheter att mikronischa sig
- Flera kända märken gör det lättare att sälja
- Hög konverteringsgrad och EPC
- Stabilt intresse över tid
Vad talar emot att satsa på kosttillskott som affiliate? Det kan bli långdraget och/eller kostsamt att ranka topp tio på ordet kosttillskott, men det finns många lättare ord/fraser att komma igång med för att tids nog jobba sig fram till de sökningar som sker mest.
Mina tankar om nischen kosttillskott
Jag tar personligen inga kosttillskott, så som kund i nischen är jag än så länge en förlorad själ. Men även jag blir äldre och mer rädd om kroppen, så plötsligt kanske det händer…
Så här kommer mina tankar om att arbeta som affiliate inom kosttillskott, alla data kan ni hitta själva, det är bara att ha tillgång till några olika verktyg som finns lättillgängliga.
Stort utbud av program att samarbeta med
Kosttillskott är den sjunde största nischen sett till antal annonsörer för affiliates. Det finns hela 24 företag som du kan samarbeta med, så mycket goda möjligheter att hitta ett program som passar just den sajt du vill bygga, oavsett om du vill bygga en bred sajt eller mikronischa dig inom en specifik gren.
Kosttillskott kan ju även breddas till viktminskning, träning, muskelbygge, fasta, personer som genomgått gastric bypass, diabetiker och så vidare, så det finns en enorm bredd och möjlighet för affiliate.
Utöver detta är Amazon på väg till Sverige, hur kommer det påverka försäljningen av relaterade produkter?
Stort antal sökningar med goda möjligheter att mikronischa sig
Tittar man på grundordet kosttillskott så kar det cirka 9000 svenska sökningar per månad, men det finns en nästintill oändlig longtail med relativt goda söksiffror. Dessutom tillkommer nya sökord som exempelvis nootropika vilket gör att det knappast blir svårt att hitta nya ämnen att skriva om för att ha innehåll på sajten.
Vill man gå mot lite smalare nischer, kanske vitaminer för håret så får man ändå ihop drygt 1000 sökningar på relaterade sökord.
Med ett CPC hos Adwords på $1.10 så finns även möjligheten att köpa trafik för att komma igång för de som finner det intressant.
Sökord | Antal sökningar | KD |
---|---|---|
topformula | 16000 | 0 |
kosttillskott | 9000 | 33 |
vitaminer | 4800 | 2 |
vitamin a | 2900 | 0 |
mineraler | 2400 | 3 |
kosttillskott hår | 500 | 0 |
kosttillskott magnesium | 350 | 0 |
kosttillskott kvinna | 350 | 0 |
nootropika | 150 | 0 |
Ovan tabell enligt Ahrefs, KD är svårigheten att ranka på en 100-gradig skala
Flera kända märken gör det lättare att sälja
Om man tittar på de märken som finns på marknaden så är flertalet såna som även gemene man känner till, vilket gör det lättare att få upp intresset hos besökaren. Att företagen dessutom annonserar via flera olika plattformar hjälper även det upp kännedomen om de olika märkena som finns på den svenska marknaden.
Ett intressant märke är Topformula som säljer svensktillverkade kosttillskott som man tillverkar själva i Norrköping, en garanti för kvalitet och testade produkter. Genom att vara både producent, distributör och leverantör lyckas man hålla riktigt bra priser!
Hög konverteringsgrad och EPC
Kikade lite snabbt på listan över konverteringsgrad hos Adrecord och sett till topp tio så finns tre företag med som säljer just kosttillskott. Kikar man istället på EPC finns de programmen i det övre skiktet även om man missar topp tio.
Stabilt intresse över tid
Tittar man på Google Trends över de senaste fem åren så ser man att det finns ett tydligt intresse för denna typ av produkter även över lång tid. Ofta med peakar runt årets början, då alla ska bli mer hälsosamma genom att börja träna mer och äta de rätta sakerna.
Tidigare har jag kikat på nischen tandblekning, vi får se vad som kommer härnäst.