Jag både älskar och hatar Google Reader…
Jag älskar Reader för att den underlättar för mig att följa med i det mesta som sker – eller åtminstone det jag väljer att följa. Tyvärr missar jag oerhört mycket ”riktiga nyheter” eftersom jag inte följer några av tidningarnas nyhetsflöden längre
Jag hatar Reader för att den tar oerhört mycket tid och leder till viss frustration när det ständigt finns oläst material.
I slutändan blir det trots allt kärleken som vinner – som vanligt 😉
Stefan Nilsson från bland annat Affiliatenytt har insett problemen med RSS och gjorde något jag knappast kommer göra – 19 dagar utan RSS och för att göra det ännu jävligare skippade han även sockret under samma period. Starkt jobbat!
Stefan är en av de jag läser allra flitigast, han är helt klart duktig på det han gör. Han lyckas dessutom skriva bloggposter som får en att undra över var han hittar både tiden, inspirationen, motivationen och kunskapen.
Nu senast skrev han att SEO är död vilket diskuteras friskt även på SEO-forum. Jag både håller med och inte i det han skriver – det minsta man kan säga är att SEO ständigt utvecklas och när det gäller SERPen hos Google så kan man undra hur den i slutändan kommer se ut…
Om du inte läst bloggningen och diskussionerna ännu – gör det!
Nu fastnade jag lite på Stefan när jag egentligen tänkte bjuda på det göttaste jag hittat i min Reader från senaste tiden
Mina vänner på Dream Builders har lanserat två verktyg – en för valutakurser och en för att hantera tidsskillnad – för att stötta deras sajt Resebokningen.se som vi snart hoppas se i toppen på Internetworlds Topp 100-lista i kategorin resor
Nabil är åter och jag får nog säga tyvärr… Han hade ett uppslag som han sa sig tro på starkt, baserat på hur skolan/samhället ser ut och tyvärr även personlig erfarenhet.
I ärlighetens namn hade jag trott att om han verkligen brann för sin idé så hade han jobbat och lobbat än mer för den, eventuellt i kombination med smärre förändringar för att anpassa idén till de förutsättningar som finns och sedan utvecklat det vidare. Såklart det är tungt att skolorna tackar nej men det finns fortfarande åtskilliga dörrar att knacka på även utanför Göteborgsområdet. Mobbning är ett stort problem och alla initiativ för att minska det är både hedervärt och vackert!
Om Nabil väljer att lägga sin idé i ryggsäcken är jag övertygad om att det inte dröjer innan han har något på gång igen – den killen kommer nog alltid landa på fötterna!
Kristoffer Wedholm har skrivit om att anlita en SEO-konsult och diskuterar även huruvida SEO är en oetisk bransch. Lyckligtvis kommer jag varken anlita andra eller hyra ut mina tjänster så jag behöver bara ta ansvar för min egen sömn när det handlar om hur etiskt jag sköter min SEO. Klart läsvärt!
Min vän Jonny Elofsson på Sveriges bästa affiliatenätverk Adrecord har intervjuats av Christian Rudolf i hans serie av intervjuer med entreprenörer. Kika gärna på dessa videos och de främst såklart den med Jonny!
Andreas Johansson på Superaffiliate har tyckt till om product feeds vilka tyvärr ofta saknar vitala data och emellanåt är rent eländiga i sin information. Jag kan se fördelen med att sätta upp sajter baserade på dessa data – det går snabbt och är enkelt. Men eftersom alla nyttjar samma data till sina sajter så ser jag även en del risker med att använda feeds. Jag har gjort små tester med denna form av affiliatemarknadsföring, men inget jag fastnat för. Med mer kompletta data som Andreas efterfrågar skulle jag nog tycka det vore mer intressant, då skulle man kunna göra lite mer – eller kanske inte…
Andreas har även skrivit om sin artikelkatalog som förhoppningsvis snart kommer få ett tillskott av artiklar om bingo som en del i mitt länkbyggarnovember.
Det var några av godbitarna jag läst sista veckan
Tackar ännu en gång för en omnämning!
Var läskigt nära på att träffa grundaren av FRIENDS när jag var i Stockholm, men sen fick jag andra mer intressantare idéer jag valde att köra på istället.
Gällande idén så anpassade jag den en del i samband med att vi lanserade det hela. Fick mycket feedback av folk kan man väl säga 🙂
Men som det ser ut i dagsläget finns det inte så mycket mer jag känner för att hitta på med idén. Dels för att friskolor nästan uteslutande (och i större omsträckning än kommunala skolor) bryr sig om pengar, men även för att förändringar leder till att idén inte blir hållbar.
T.ex: att inte publicera namnen i bloggarna, utan skicka dessa direkt till rektorn/personal som någon föreslog. Inte särskilt motiverande för eleverna.
Nåväl. Allt går inte alltid som planerat och jag ser bara det här som (ännu) en lärdom ändå. Får jobba vidare 🙂
Oj, härligt inlägg och stort tack för omnämnandet. Det värmer!
Angående godis, läsk och sötsaker så är jag uppe i 40 dagar nu vilket känns kanon. Tidigare kunde jag vakna på morgonen och vara sjukt trött och nästan må dåligt. En känsla jag associerade med bakfylla. Nu börjar jag undra om alkoholen verkligen var hela boven och det är utan tvekan något jag kommer fortsätta med. I december kommer jag käka lussekatter och dricka glögg men därefter så faller jag troligtvis tillbaka till en vardag utan sötsaker.
När det kommer till SEO så känns det som att min poäng föll bort en aning i diskussionen. En del hävdade att Google bara gör bättre för användarna samtidigt som andra hävdade att SEO handlar om att förändra hur man arbetar i takt med att sökmotorerna förändras. Min poäng var dock att vi kommer få se en kraftig övergång från SEO till SEM i framtiden. Dels för att de organiska resultaten försvinner men även för att de resulterar i färre besökare. För någon månad sedan tog jag förstaplatsen på, till synes, lukrativa söktermer såsom ”gå ner i vikt” och ”viktminskning” men resultatet var som bäst mediokra.
Frågan är om det är värt att optimera mot enskilda söktermer i takt med att fler personer ska slåss om färre platser samtidigt som användarna breddar sina termer. Enligt Google Sverige så går närmare 70% av besökarna till reklam. Siffror man ska ta med en nypa salt men det är ändå en tydlig trend. Kanske är det bättre att redan idag lägga resurserna på att interagera med målgruppen och börja med SEM.
Nåja, nog om det nu. Ska inte börja tjata om det på ännu ett forum 🙂
Stefan: 40 dagar och fortsätter…tror du blir min nya idol av mer än ett skäl 😉
Håller med dig i att SEM blir en alltför stor del om utvecklingen fortsätter. Det exempel du visade var talande, men får anses vara ett högst ovanligt skräckexempel som inte synts i den svenska SERPen ännu. Väl…?!?
Att närma sig sociala medier med sin marknadsföring tror jag är ett mycket vist steg!
Nej, Sverige ligger fortfarande långt efter USA i det anseendet. Fördelen är väl att man kan läsa reaktionerna på bloggar för att sedan förbereda sig i tid.
Hej! Jag lämnade en kommentar på det här inlägget nyligen och inser nu i efterhand att jag kan ha blivit markerad som spam. Kolla! 🙂
Nabil: Du får sluta skriva så spammigt – eller så får jag se över spamfiltert lite bättre…
Trist, men en lärdom rikare! Ta sikte mot nya mål och uppfyll dem! Sikta mot stjärnorna och nå dem 🙂