Att länkbygga via e-post, eller kanske snarare relationer byggda på e-post, har jag läst att det i Sverige bara är Christian Rudolf som nyttjar på ett framgångsrikt sätt. Kanske det finns flera som kan länkbygge via e-post och inte bara försöker. Låt mig gärna veta, kanske finns någon mer att lära från
Nyligen togs ämnet upp på SEOmoz Whiteboard Friday i en intressant video:
…som tagits bort…
Även Magnus Bråth på Sökmotorkonsult har tagit upp ämnet (inspirerad av SEOmoz kanske?) att länkbygga via e-post.
Se videon, läs Magnus text, sen är det bara att försöka nyttja metoden – helst lika framgångsrikt som CR
Det är svårare än vad man tror men du gav mig faktiskt ett uppslag på en artikelseie om just detta. Har några framgångshistorier och några riktigt feta klavertramp att berätta om. Jag har nog aldrig tänkt tt det kan vara intressant.
När jag sitter vid en riktig dator skall jag skriva en mer intressant kommentar.
Det ser jag fram emot att läsa – som det mesta annat som kommer ut 🙂
Klassiska förfrågningar via mail om länkbyten är ju något som är och har varit populärt i många år. Främst för att det är så enkelt.
Är man ute efter envängslänkar från sajter av högre kvalité så tycker jag att det genast blir svårare. E-butiker och PR-företag skickar ut erbjudande om att skriva för pengar eller blogga om deras produkt till allt och alla men driver man en vanlig blogg så svårt.
Widgets känns som en klok väg att gå men då måste man också kunna erbjuda något som är någorlunda unikt och hjälper bloggaren. Vanligtvis brukar medlemssidor ge möjlighet att visa upp statistik vilket fungerar bra men åter igen så fungerar det inte riktigt för enskilda bloggare.
http://disruptive.nu/2009/09/17/alla-lankar-ar-transaktioner/
Detta är grundbulten i allt länkarbete. Det är extra tydligt som Stefan säger inom länkbyten. Det är en transaktion mellan 2-3 parter men den har inget med pengar att göra
Skall man lämna det där bakom sig och försöka emailoutreach blir det betydligt svårare. Vad kan då transaktionen vara?
Ett sätt som jag brukar tänka är att bloggar/websidor, behöver publicera. De vill publicera. Ett lämpligt budskap där, som websidor kan publicera. Då har man en transaktion. Man löser ett problem åt webmasters
Men det kräver en hel del
1. Kvalitetsinnehåll. Det kan liksom inte bara vara en post med text. Anmärkningsvärt i det lilla brukar jag säga.
2. Enkelt att länka. Måste individet som skall länka, lägga en timme på att skriva posten. Ja, då händer det nog inte.
3. Relevant för den sidans målgrupp.
4. Med en bra rubrik
Såhär tänker jag för disruptive
1. Video. Här kan jag med mina kunskaper verkligen göra ngt som sticker ut
2. Video. Det är enkelt för den som skall länka att använda videon och skriva några ord och addera en länk
3. Har jag kontakt rätt webplats kan jag tillföra värde till den personens följare!
4. Bra rubrik skapar uppmärksamhet för den webplatsen som länkar
Tidskrävande, ja! Volymkrävande, ja!
Det som underlättare konverteringen är om man redan har en relation. Dörför bör man lägga tid på attt bygga relation innan man frågar efter en länk.
Kräver ännu mer tid 😉
Man förstår att det är lättare (och kortsiktigt billigare?) att helt enkelt betala en summa för en länk, jämfört med allt arbete och tid som måste läggas ner för att först bygga relationer och en tid senare försöka få till en transaktion. Men i långa loppet är din metod förmodligen både effektivare och billigare när man byggt upp relationerna och har en (kunskaps)bank att plocka möjligt material ur.
Intressant, men tyvärr alltför tidskrävande för att funka för mig i min nuvarande situation… Känner du till andra som jobbar på detta sätt inom Sverige?
Ursäkta med SEOMoz är ett gäng amatörer som har två agendor.
1. Sälja deras tjänster
2. Fylla i folk med osanningar och ineffektiva metoder
Skicka email till folk för att få länkar var något jag personligen gjorde på 90-talet men har gått ifrån det eftersom det inte är effektivt.
Det är länge sen bevisat att att contextual links är de mest värdefulla, så skriva en intressant artikel på minst 500 ord som några personer delar på SN ger mycket mer länkkraft än en bara en länk på sidan på en sida.
Vill man ha länk från en mer relevant sida och inte en artikel katalog kan man alltid fråga ägaren till en sida om man kan typ gäst blogga.
Tro mig, det är många som går med på det.
Kan ge ett snabbt exempel här:
Såg Niklas hade skrivit ett inlägg om Scrapebox och eventuella användarguider till den.
Här hade det kunnat vara en idé att jag kontaktar Niklas och erbjuder mig skriva en användar guide på svenska med länk till min sida på slutet som han får sätta upp på sin sida.
Nu kommer varenda kotte som vill ha en användarguide om Scrapebox på Svenska:
1. Först besöka Bluecow
2. Klicka sig vidare till min sida
win-win för bägge.
Vill man så jättemycket skicka emails har jag ett förslag:
Ha koll på utgående domäner och köp de intressanta.
För $10 har jag lagt mina händer på domäner som approvingloan.com och thefittnessview.com
Det dyrker ibland upp godingar som losangelescontractors.com
Har man tid och är duktig på webdesign kan man sätta upp sidan och ranka högt på sökordet los angeles contractors.
Skall inte vara ngra som helst problem eftersom man har sökordet i domännamnet.
Sen emailar man alla contractors i Los Angeles och erbjuder dem att komma på sidan för lite ocker summor.
Eller, emailar man alla och försöker sälja domännamet för några hundra $.
Nu blev det inget tyst på mig, men så är det när man är pappaledig.
Hoppas det går bra för dig Niklas, jag tog också ut ett års ledighet men minska det till sex månader rätt snabbt. HeHe
Håller inte riktigt med om SEOmoz, men det är alltid intressant att höra andra åsikter!
Intressanta idéer och tips, kanske det är dags att ta emot gästbloggningar.. 😉
Problemet när det kommer till SEOmoz är att alla verkar glömma bort källkritik totalt och acceptera det dem skriver.
Problemet är att de inte alltid gör sina efterforskningar rätt.
Som när Panda 2.5 uppdateringen kom så länka de direkt till denna artikeln och winners vs losers i uppdateringen.
http://searchengineland.com/google-panda-losers-today-show-winners-youtube-95257
Enligt den skall FoxNews.com vara vinnare, men tittar man på statistiken över en längre tid ser man att de har gått neråt för dem en längre tid men de vände på skutan en vecka innan uppdateringen.
Det vill säga.
1. De har inte ökat utan återhämtat dig
2. Återhämtningen började en vecka innan uppdateringen så det kan omöjligt ha med Panda 2.5 att göra.
Bild:
http://cms.searchenginewatch.com/IMG/927/197927/foxnews-seo-visibility.jpg?1318367075
Samma sak med Android.com
Rapporterades att den var en vinnare men det visade sig att ökningen var temporärt.
Bild:
http://cms.searchenginewatch.com/IMG/927/197927/foxnews-seo-visibility.jpg?1318367075
Fler exempel finns här:
http://searchenginewatch.com/article/2116426/Was-the-Google-Panda-2.5-Panic-Warranted
Samma sak när det gick ut att de nu bara funkar med artiklar på 1000 – 2000 ord.
Artiklar på 400 – 600 ord funkar hur bra som helst för mig.
Skillnaden är att jag hinner spotta ut tre gånger så många fler artiklar och ranka högre än de stackare som bara hinner med en artikel på 1000+ ord under tiden.
Tycker det är viktigare att experimentera själv än att lyssna på andra, även om de heter SEOmoz.
😉
Självklart ska man lyssna till flera källor och vara kritisk till det man serveras, alla har sin egen agenda för vad man vill uppnå… Skulle gärna läsa mer av dig eftersom du verkar påläst, du får gärna mejla över ev bloggadress till nicklas på denna domän