
Affärsidéer som sticker lite utanför det vanliga är alltid intressanta och idag tänkte jag kika lite på det svenska företaget Smart in the dark som sedan 2014 sålt reflexprodukter och reflexaccessoarer till alla som vill synas – men synas snyggt.
Som en första tanke känns idén för mig nästan absurd – men så tillhör jag knappast målgruppen eftersom jag är mer praktisk än mode-tänkare. Men det är tydligt att andra är mer intresserade av denna typ av produkter och jag kan villigt erkänna att jag med lätthet skulle kunna bära delar av deras kollektion själv nu när jag vet att den finns.
Reflexer räddar liv
Av alla bilolyckor med fotgängare sker 40% av dem under mörker och i tätbebyggda områden. Alltså är det många som väljer att inte bära reflex – och ofta är orsaken att de inte känns tillräckligt snygga och praktiska. Det var med den utgångspunkten man skapade Smart in the dark som designar och säljer reflexprodukter utifrån tre enkla ord; synbarhet, säkerhet och stilfulhet.
Smart in the dark har som vision att alla i trafiken ska vilja synas i trafiken, och reflex är ett oslagbart sätt just att synas för biltrafik. En person klädd i mörka kläder – skulle kunna vara jag… – syns för en bil som har halvljus först vid 25 meter och vid helljus runt 150 meter. Bär man istället reflex syns man redan vid 125 resp 500 meter, så det gör en enorm skillnad. Det förtydligar även deras vision och när man betänker att en enkel reflex ökar säkerheten för mig som fotgängare i trafiken så tydligt skäms jag lite över tanken att jag inte alltid bär reflex idag… Skärpning på den punkten!
Hur får man fler att bära reflex?
Hur man får folk att bära reflex är själva knäckfrågan och Smart in the dark har gjort det genom att ta fram innovativa reflexprodukter i en stil som tilltalar de mer modemedvetna, men även de som vill ha praktiska lösningar på att synas i trafiken.
Genom att ta fram kollektioner med bredd i vilka produkter som ingår samt samarbete med designers och formgivare så har man lyckats hitta ett koncept som faller alltfler kunder i smaken.
Man har även tagit fram produkter till hundar vilket jag tänker är en klok idé för att nå fler typer av kunder.
Men vilka ytterligare kundgrupper skulle kunna vara tänkbara för denna typ av produkter? Rent spontant tänker jag på…alla. Det finns egentligen ingen orsak till att man inte vill ha en snygg, diskret reflex som minskar riskerna i trafiken. Visst, för en del personer så kanske en klassisk reflex i fickan för tjugo kronor känns som ett bra alternativ, men jag tror att många hellre lägger en extra slant och får en snygg reflex som inte ser ut som en reflex. Till och med jag kan tänka mig det.
Så reflexer som affärsidé kanske inte är en så absurd tanke nu när jag funderat lite kring det.