Är du sugen på att accelerera ditt företag med hjälp av webbinarier? Det finns en gigantisk potential i webbinarier, speciellt som de flesta människor numera vill se varandra live eller på video – mycket hellre än man vill se en annons eller läsa någonting.
Möjliggörandemolnet
Webbinarier som företeelse går spikrakt åt ett håll – mot stjärnorna. Framtidens marknadsföring handlar nästan bara om personlig relation. Att exempelvis kombinera webbinarier med influencers och andra som har direktrelationer med målgrupper är ett vinnande drag. Vi har på något sätt sugits upp på ett relations- och förtroendemoln där vi stiger allt högre för att aldrig komma tillbaka till traditionell marknadsföring. Men det är ett positivt moln! Här finns massor av möjligheter att hämta, vi kan döpa det till ”möjliggörandemolnet”.
Rätt ”lingo” avgör
Världen har flyttat om bland sina arenor. Gamla försvinner och nya kommer in. Produktmarknadsföringen är lika konkurrensutsatt online som den var i ”gamla världen”, men det gäller även kunskapsföretagens marknad. Det kommer att bli kritiskt att ha mediala personer som kommunicerar. De mediala personerna har rätt ”lingo” (språkbruk) och förstår hur man uttrycker sig till respektive målgrupp, vilket gör att de blir mycket framgångsrika. Ett webbinarium är helt beroende av hur medial den som leder webbinariet är. Det kan finnas superspännande webbinarier som är rena sömnpillren och urtråkiga ämnen som blir totalt ”heta” bara för att värden har rätt ”lingo” och förstår hur man för sig. Därför kan det vara bra att anlita någon som leder webbinariet om du själv inte är medial – du kan istället medverka som specialist.
Målgruppsverktyg
Om du driver företag ska du definitivt tänka över möjligheten med webbinarier, det kan bli en mycket kraftfull väg till målgruppen om du använder rätt mediala personer. Man kan lite generellt sortera in webbinarier i två kategorier. Den ena är planering av webbinarier som affärsidé, det vill säga du driver ett företag som hjälper den som vill skapa ett framgångsrikt webbinarium. Den andra är att du använder webbinarier som ett målgruppsverktyg i ditt företag som, oavsett bransch, har en annan branschspecifik övergripande affärsidé.
Det är svårt att definiera ett webbinarium eftersom det kan framföras på så många olika sätt. Det kan vara en föreläsning, en konferens, ett event eller något annat intressant som folk kan anmäla sig till. Det finns superhäftiga webbinarier där man kan titta på innovationer och nya produkter och direkt ställa frågor. Det är kul när publiken kan medverka, ibland kommer människor från hela världen in.
Så, tänker du köra webbinarier?
Ett lysande beslut!
Den som inte ens funderar på sin onlinenärvaro (och då pratar vi om ansikte mot ansikte) kan redan nu kasta in handduken. Det gäller förstås att du arbetar aktivt med ditt webbinarium och med ”funneling” eftersom du vill styra målgruppen till webbinariet och även fortsätta relationen. Om du inte har byggt dessa processer förut kan det vara bra att prata med en person som är duktig på att driva trafik online.
Börja med att gå igenom dina egna målsättningar. Sätt upp ett mål för processen – vad ska den leda till? Arbeta sedan utifrån målet. En ”funnel” är enkelt sagt en process i olika steg som leder målgruppen dit du vill att den ska gå – exempelvis från att anmäla sig till ett nyhetsbrev och därefter klicka för att anmäla sig till webbinariet eller liknande. Alla delar är viktiga, små ”tack”-meddelanden till människor vid signering likväl som anmälan.
Ett bra webbinarium som är attraktivt och intressant, där betraktaren verkligen fångas, blir ett utmärkt säljredskap. Ofta anmäler sig folk direkt till nästa steg som kan vara en kurs man betalar för. Hur man taktiskt lägger upp ett webbinarium beror på produkten, eller tjänsten man säljer och hur man väljer att slussa målgruppen vidare för att sälja eller bygga relation. Alla som anmäler sig till ett webbinarium är ”leads” oavsett om de köper något första gången eller inte. Det betyder att de är potentiella köpare.
Spridningsfasen är viktig
Ibland träffar man på folk som är deprimerade för att de inte sålt något från start, men det är direkt bakvänt. Det måste finnas en spridningsfas där förtroende för företaget och produkten byggs upp, och det är då vi använder webbinarier, men även influencers och andra som samlar målgrupper runt sig. Man kan säga att vi åker snålskjuts på det förtroende som målgrupperna känner för dessa influencers och mediala personer.
Och det vet man ju hur det var i sandlådan. Om en person som man litade på ”gick i god” för en annan person så var den godkänd att låna min spade även om man inte direkt kände den själv. Det handlar om vanliga, sunda känslor och relationer.
Några fördelar med webbinarier:
- Kostnadseffektivt.
- Enkel access till målgrupper överallt.
- Du behöver inte hålla lager själv.
Några nackdelar med webbinarier:
- Ej tillräckligt attraktiv webbinarievärd.
- Om du planerar dåligt.
- Ingen tid att följa upp.