Köpte en deal på Appsumo som jag tänkte kan visa sig nyttig. Det gjorde den. Direkt!
Det jag köpte var monitorering av upptid via BetterUptime, känns bra att få bättre koll på sajterna även om jag idag inte har några där driften är kritisk. En av mina sajter som ligger hos Websupport, Bingorama, har jag haft problem med långa laddtider. Jag hävdar att det tar minst 10 sek att ladda, supporten svarar bara att de laddar minsann på under 1 sek. BetterUptime får så långsamma svar att jag inte kan nyttja 30 sek-checkar…

Som grädde på moset så har sajten dessutom visat sig otillgänglig vid (för!) många tillfällen. Trots att jag bara kört monitoreringen i två dygn så har sajten varit nere vid 13 tillfällen, allt ifrån 1 till 44 minuter. Totalt är nedtiden på dessa två dagar 1 timme och 54 minuter, vilket ger föga smickrande 95,34% upptid.

Här kanske nån börjar protestera ”men du har säkert en massa stora bilder och plugins som stör…”. Nä, varken det ena eller det andra. Dessutom så är varken GTmetrix eller Pingdom imponerade. Det verkar bara vara Websupport som är nöjda med laddtiden.
Jag tänkte låta sajten ligga kvar en tid för att se hur värdet ser ut över lite längre tid, de kanske bara haft lite tillfällig otur med upptiden. Fast jag betvivlar det starkt!
När jag var i kontakt med supporten om att det i adminpanelen gick segare än sirap fick jag till svar att jag genom att byta ut min cache-plugin skulle få bättre värden. Jag är ingen WP-guru, men såvitt jag vet så gör inte cache-pluginet speciellt mycket för laddtiden i adminpanelen.
När jag dessutom hade fräckheten att påtala att man nyttjar MariaDB 5.5.52 som dels har många år på nacken och inte ens underhålls längre… Tja, det var inte positivt att ta upp.
Kanske kommer det en uppföljning längre fram när det finns mer data att jämför med.
Om jag inte plockar bort alla sajter från Websupport innan dess….