Skip to content

Blue Cow

Passivt proaktiv

Meny
  • Kontakt
  • N!cklas
Meny
Skapa företagsnamn

Skapa ditt företagsnamn

Publicerad den 2020-07-262020-11-13 av N!cklas

Så, det har blivit dags att skapa en verksamhet kring din affärsidé? Då behöver du, först och främst, komma på ett företagsnamn som funkar på några olika punkter.

Saknar du affärsidé så kan du läsa 10 galna affärsidéer och 15 ännu galnare affärsidéer för att komma igång.

Vilken typ av företagsnamn ska du välja?

Fantasiord

Många företag hittar på ett eget ord som inte beskriver verksamheten, utan i bästa fall skapar en känsla för vad företaget pysslar med.

Denna typ av företagsnamn har ett starkt skydd och granskas ofta extra både i hur det uttalas och ser ut rent visuellt så det är svårt att förväxla med andra.

Exempel: Google, Kodak, Hulu

Här kan det vara värt att kolla om ordet har någon opassande betydelse på andra språk eller kan misstolkas på andra sätt. Ingen vill göra samma miss som exempelvis Honda gjorde…

Personnamn

Denna typ av företagsnamn är ofta kombinerade med vad verksamheten består i, men kan även bestå av bara för- eller efternamnet.

Exempel: Annas Fisk, Beata AB, Pettersson och Bendel

Verksamhetsbeskrivande namn

Ett företagsnamn som innehåller verksamhetsbeskrivande ord måste registreras med någon form av särskiljande tillägg. Det kan vara fantasiord, geografiskt tillägg, personnamn, eller bokstavs- och sifferkombinationer.

Exempel: Berras frisörsalong, Konditori-019, Lanna Bilservice

Det går alltså inte att registrera företaget Tandläkare AB, däremot så fungerar Tandläkare A Fransson AB.

Allmänna ord

Om du tänkte registrera ett företagsnamn innehållandes allmänna ord, såsom city, centrum, hörnan måste man även ha med särskiljande tillägg

Exempel: Sven i city, Pizzerian på hörnan

Bokstäver och siffror

Företagsnamn som bara innehåller en osammanhängande kombination av siffror eller bokstäver måste ha ett särskiljande tillägg. En bokstavskombination som kan uttalas bedöms som ett fantasiord och kan registreras utan särskiljande tillägg.

Hos verksamt.se finns en guide med mer information som hjälper dig att välja företagsnamn och där du även kan söka efter ditt tilltänkta namn för att se om det finns ledigt.

Vilken typ av företagsnamn ska man välja?

Om du startar en verksamhet som högst troligt kommer att förbli lokal är det en fördel att välja ett verksamhetsbeskrivande namn med lokalt tillägg. Detta eftersom det blir lättare för kunderna att hitta dig och att du kan ha fördel av det i SEO-synpunkt.

Om du jämför exempelvis Töreboda Bilservice med BATBSAB (som skulle kunna vara förkortningen av Barbro Andersson Töreboda Bilservice AB) så ser du lätt fördelen med den typen av namn.

Om du däremot planerar att verka i hela landet (hela världen?) så kan ett fantasiord som är brandable vara en fördel.

Vad mer bör man tänka på vid val av företagsnamn?

Välja företagsnamn

Fungerar namnet online?

Ska man tänka webb så ska namnet innehålla a-z och möjligen 0-9. Det går att ha med åäö, men rekommenderas inte.

Innan du registrerar ditt namn så ska du självklart kolla om de domäner du vill ha finns lediga.

Är namnet lätt att komma ihåg?

Ett bra namn ska låta bra! Det gäller att få en bra samverkan mellan konsonanter och vokaler, om det dessutom kan hållas kort så är det definitivt ingen nackdel.

Rim (TopShop) och repetition (Bebo) är metoder som kan hjälpa till att skapa ett namn som är lätta att komma ihåg.

Kan du även göra namnet fyndigt, med en dubbel mening så sticker det ut och blir lättare att komma ihåg, ett av mina favoritnamn är tvillingbröderna som startade flyttfirman Lika som bär.

Är namnet enkelt?

Tänk dig in i situationen att du pratar med en kund om ditt nya företag Häagen-Dazs (som är ett befintligt glassmärke), du kan i princip omöjligen få kunden att lyckas skriva det rätt när de försöker gå till din webbsida. Om ditt företag istället heter Noraglass (som är ett annat befintligt glassmärke) så har chansen att kunden hittar rätt ökat till 99%.

I det här exemplet har Noraglass fördelen att det är lättstavat och dessutom utan bindestreck.

Idéer till företagsnamn

Spåna idéer med någon (eller alla) av dessa namngeneratorer

  • Oberlo’s Free Name Generator
  • Business Name Generator 
  • Wordoid 
  • Namelix’s Business Name Generator

Anpassa förslagen du får till svenska förhållanden.

Googla och kolla redan registrerade namn så det inte finns eller krockar.

Testa på dina vänner; kan de uttala, skriva, komma ihåg det namn du själv gillar?

Tips och råd

  • Välj ett kort namn som är lätt att uttala
  • Försök hitta ett namn som är lätt att komma ihåg
  • Satsa gärna på ett verksamhetsbeskrivande namn
  • Kan du vara fyndig eller dubbelbottnad så var det
  • Undvik namn som ingen kommer kunna stava till
  • Undvik långa namn som innehåller specialtecken
  • Undvik namn som har annan betydelse på andra språk

Lycka till!

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Världens äldsta och deras råd om att bli gammal
  • De 5 viktigaste kosttillskotten att äta för optimal hälsa
  • Röda dagar – hur håller man koll på dem?
  • Konferensresa till Alicante
  • Några av världens dyraste bilar
  • 3 investeringsstrategier för att navigera på aktiemarknaden
  • De 10 bästa SEO-citaten för att vägleda din SEO-strategi
  • 3 vanliga myter om Online Casinon
  • 10 bra sökmotorer som inte är Google
  • Massage Stockholm – en liten analys
  • Hur länge ska du jobba vid sidan av ditt arbete?
  • Stärk företagets varumärke med hjälp av reklamgåvor
  • 8 extraknäck för lärare som vill tjäna extra pengar
  • Hyra moduler när verksamheten växer
  • 23 fakta om McDonald’s som är svåra att tro på
Om / Kontakt
© 2022 Blue Cow | Drivs med Minimalistisk blogg WordPress-tema