Det har rasat en diskussion på sistone om SEO där upprinnelsen (denna gång…) varit ett inlägg av Unni Drougge där hon jämställer SEO-folket med maffian. Det kan säkert se så ut om man har hennes ögon på saker och ting, men som med allt annat så finns det minst två sidor av samma mynt. Jag tänker inte ge mig in i debatten eftersom jag inte tycker det finns vare sig fel eller rätt. Så länge man inte bryter lagar eller medvetet försöker skada någon på ett lagligt sätt så kör på! Var och en gör på sitt sätt och sover förhoppningsvis bra ändå.
Ena sidan av SEO-myntet förespråkar innehåll, innehåll och mer innehåll. Om man skapar en sajt med bra innehåll så har man alla möjligheter att få denna att synas i SERPen och på så sätt ge dig en möjlighet att tjäna pengar på nätet via din sajt. Många drömmer om möjligheten att leva på en passiv inkomst men för att nå dit behöver man jobba hårt och bli duktig på många bitar, inte minst SEO. Om man blir riktigt bra på det finns möjligheten att tjäna mer pengar genom att delta och vinna SM i SEO som verkar komma att gå av stapeln under året. Förhoppningsvis blir det bra sponsrat så det lockar till sig både många och bra deltagare som ser en vits i att delta
Andra sidan av SEO-myntet är att få länkar till sin sajt. Även de som mest jobbar med länkar håller med om att innehåll behövs på sin egen sajt, men att det ibland kan vara bra att skapa bra och unikt innehåll att placera på andras sajter så att man därigenom får länkar från olika sajter och gärna på Olika IP-adresser. Ett sätt att nå detta är att nyttja någon av de artikelkataloger som finns. En artikelkatalog tar, som nog alla vet, emot artiklar från gemene man under förutsättning att innehållet är av bra kvalitet och att det inte spammas ut till flera ställen. Jag har skrivit en del just om artikelkataloger och mer kommer snart, detta tack vare Tim Lestander som skickat in material till flera kataloger och sedan noterat när det accepterats. Detta har Tim varit vänlig nog att dela med sig av så jag kan uppdatera det material jag sedan tidigare publicerat och därigenom göra det bättre. Tim har visat att han tror på teambuilding och insett att tillsammans i ett nätverk är vi alla starkare – lite likt SEO Sunday vilket denna post är en del av.