Salesforce kommer att låta vissa anställda arbeta på distans från och med nu. Man förklarar beslutet så här; ”Det är inte längre meningsfullt att förvänta sig att anställda ska arbeta åtta timmars skift.”
Cloud computing-företaget Salesforce ansluter sig till flera andra tekniska giganter i Silicon Valley som meddelat en betydande förändring i hur företaget låter sina anställda att arbeta. I ett blogginlägg säger företaget att ”9 till 5 arbetsdagen är död” och att de gör det möjligt för anställda att välja en av tre kategorier som dikterar hur ofta, om någonsin, de behöver komma till kontoret när det är säkert att göra det.
Salesforce ger dessutom sina anställda större frihet att välja hur deras dagliga scheman ser ut. Företaget ansluter sig till andra tekniska företag som Facebook och Microsoft som tidigare har skapat företagspolicies för att arbeta hemifrån som en del i att stävja coronapandemin.
“När vi nu går in i ett nytt år måste vi sträva efter att fortsätta med smidighet, kreativitet och nybörjarens inställning – vilket inkluderar hur vi utvecklar vår kultur. En arbetsplats är inte längre begränsad till ett skrivbord i företagets lokaler; 9 till 5 arbetsdagen är död.” skriver Brent Hyder, som är personalchef på Salesforce.
”I vår ständigt pågående, alltid uppkopplade värld är det inte längre meningsfullt att förvänta sig att anställda ska arbeta åtta timmars skift och göra sina jobb framgångsrikt” tillägger Hyder. ”Oavsett om du har ett globalt team att hantera över tidszoner, en projektbaserad roll som är mer upptagen eller långsammare beroende på säsong eller helt enkelt måste balansera personliga och professionella skyldigheter hela dagen, behöver arbetstagare flexibilitet för att lyckas.”
Hyder menar att hämta sina barn från skolan eller ta hand om sjuka familjemedlemmar kan vara tillräckliga skäl till varför en anställd inte ska behöva finnas tillgänglig för sitt jobb åtta timmar i sträck varje dag. Han pekar också på hur man genom att inte kräva närvaro på kontoret även gör det möjligt för företaget att även rekrytera personer utanför dyra stadscentra som San Francisco och New York.
I blogginlägget definierar Hyder de tre olika kategorierna av arbete som flex, distans och kontorsbaserat. Flex skulle innebära att komma in på kontoret en till tre dagar i veckan och vanligtvis bara för ”teamsamarbete, kundmöten och presentationer”, och Salesforce förväntar sig att de flesta av sina anställda kommer att falla i denna kategori.
Distans är precis som det låter – personal som bara kommer in på kontoret i mycket sällsynta situationer eller för arbetsrelaterade händelser. Kontorsbaserade anställda kommer att vara ”den minsta delen i vår personalstyrka”, säger Hyder och bestå av anställda vars roller kräver att de är på kontoret fyra till fem dagar i veckan.
”Våra anställda är arkitekterna för denna strategi och flexibilitet kommer att vara nyckeln framöver” skriver Hyder. ”Det är vårt ansvar som arbetsgivare att ge våra medarbetare möjlighet att få jobbet gjort under det schema som fungerar bäst för dem och deras team, och att tillhandahålla flexibla alternativ för att göra dem ännu mer produktiva.”
Hur länge dröjer det innan liknande möjligheter får ett större genomslag även i Sverige?