
När det är dags att rekrytera ny personal börjar det vanligtvis med en jobbannons. Denna leder förhoppningsvis till en mängd ansökningar. Bland alla dessa ansökningar finns några kandidater som är mer intressanta att finna för att gå vidare med och till slut hitta rätt person för platsen.
Problemet brukar vara att den stora mängden ansökningar som kommer in i det första steget. Mängden gör det problematiskt att finna de bästa kandidaterna att gå vidare med. Det kan i slutänden göra att rekryteringen i slutändan blir fel, den optimala personen för platsen – som kanske finns bland alla ansökningar från början – missas.
Med hjälp av ett rekryteringsverktyg ökar du på chanserna att hitta rätt person för platsen. I ett rekryteringssystem kan du enkelt filtrera, klassificera och tagga upp de olika kandidaterna som ansökt. På så sätt blir det lättare för dig att i ett tidigt skede ta bort de som är direkt olämpliga och i stället ha kvar de med bäst potential för att vara rätt person.
Välja rekryteringsverktyg – vad ska man tänka på?
Om du bestämmer dig för att skaffa ett rekryteringssystem för att underlätta rekryteringsprocessen finns det några saker som kan vara bra att tänka på;
- Vilka funktioner behöver du i ett rekryteringsverktyg?
- Vilka behov finns idag och vilka behov tror ni kommer finnas i framtiden?
- Fungerar rekryteringsverktyget bra för både ansökande och HR?
Vanligtvis börjar man med att titta på hur stor organisation man har idag. Detta säger en del om vilka funktioner som ska prioriteras. Ett litet lokalt företag klarar sig oftast med färre funktioner än ett större företag som växer på flera platser eller kanske till och med i flera länder.
Att rekryteringsverktyget dessutom är lättarbetat för såväl den ansökande som HR är idag ett måste. Får kandidaten en dålig upplevelse vid ansökningen så är det troligt att detta signaleras via sociala medier såväl som i samtal, vilket gör att någon som tänkt ansöka kanske rentav avstår eftersom företaget inte verkar ha koll på saker och ting.
Det rekryteringsverktyg du väljer ska ha ett användarvänligt gränssnitt. På så sätt ökar chanserna att ta fram de mest kvalificerade kandidaterna. Systemet ska dessutom kunna automatisera manuella uppgifter. Därigenom kan tid sparas, tid som kan i stället kan läggas på de delar i urvalsprocessen som inte bör vara automatiska. Slutligen måste det finnas bra support. Utan snabb professionell support riskerar valet av verktyg att kosta mer än det smakar, då det knappast blir använt och i värsta fall leder till färre ansökande.