Podcasts har blivit allt mer populära de senaste åren och är inte bara en hobbyverksamhet, utan har också blivit till en inkomstkälla för många.
Vad är en podcast?
För de som kanske har hört talas om dem men inte själva är så insatta, så handlar detta om ljudbaserade publikationer på cirka en timme och uppåt där en eller flera personer diskuterar ett ämne, inte helt olikt radioprogram, som publiceras via internet. Lyssnare kan antingen ladda ned dessa och lyssna på dem via sin dator, telefon eller liknande, eller strömma ljudet via diverse tjänster och webbsidor såsom Spotify, Itunes, Youtube, med flera.
De här avsnitten publiceras ofta en gång i veckan, men vissa producerar dem istället några gånger i veckan, varannan vecka, eller andra intervall. Detta beror delvis på din kapacitet som producent, och delvis på podcastens ämne: även om ett avsnitt på en timme såvida inget går snett bara tar en timme att spela in, så krävs det ändå att du som podcastvärd förbereder det ni ska tala om, och klipper, exporterar och publicerar ljudfilen efteråt.
Hur tjänar man pengar på sin podcast?
Det finns några olika metoder för att tjäna pengar i det här mediet. Ett av de vanligaste sätten är att använda sig av reklam: i början, mitten eller slutet av varje avsnitt så nämner podcastens värd namnet på en sponsor, ofta tillsammans med ett meddelande från dem. Betalningen beror då på antal lyssnare eller nedladdningar per avsnitt, ofta mätt per tusen eller hundratusen lyssnare.
En annan, relaterad metod involverar att du inte bara nämner sponsorens namn, utan också nämner en särskild webbadress för deras webbutik som är unik för din podcast, såsom ”www.example.com/dinpodcastsnamn”. När lyssnare klickar på den här unika adressen och köper något får du en del av summan. Om du inte har en specifik sponsor kan vissa webbutiker ändå låta dig registera dig som ambassadör och sätta upp en unik adress för deras produkter, som du kan använda på samma sätt. Den här typen av adresser nämns med fördel både under podcastens gång och som textlänk i avsnittets beskrivning, för att undvika att lyssnare glömmer adressen eller hör fel.
Ett tredje sätt involverar att du knyter din podcast till någon form av prenumerationstjänst, såsom webbsidan Patreon, där lyssnare kan betala för att få tillgång till material. Detta kan till exempel användas för att ge betalande lyssnare tillgång till avsnitt dagar innan du gör dem tillgängliga för allmänheten, eller för att ge lyssnare som betalar tillgång till extramaterial eller bonusavsnitt, som annars inte alls finns att tillgå. Dessa tjänster brukar låta dig välja mellan att ta betalt per upplagt avsnitt eller per månad, samt att ha flera olika ”nivåer” där högre betalande lyssnare får tillgång till ännu mer material, eller samma material tidigare. Vad som är lämpligt här beror på ditt material och hur mycket av det som du kan producera.
Fördelar med podcasts
- Podcasts kan vara ett roligt och kreativt sätt att tjäna pengar på att få prata om intressanta ämnen som du själv är intresserad av.
- Man behöver inte vara expert på ett ämne för att hålla i en podcast, utan ofta är underhållningsfaktorn av att lyssna på en diskussion tillräcklig.
- När man har hållit på ett tag och har många äldre avsnitt så fortsätter annonserna i dessa att generera inkomst i och med att nya lyssnare går genom podcastens arkiv.
Nackdelar med podcasts
- För att tjäna pengar på sin podcast krävs det att man bygger upp en lyssnarskara som är villig att komma tillbaka och lyssna regelbundet, vilket kan ta tid.
- Det är fullt möjligt för lyssnare att ignorera eller till och med hoppa över dina annonser.
- En gammal visdom inom medieproduktion är att folk kan acceptera undermålig bild, men aldrig dåligt ljud. Det är därför nödvändigt att man investerar i bra mikrofoner redan från början, och tar ljudproduktionen på allvar.