
Alla affiliate-marknadsförare vill hitta en nisch som uppfyller två viktiga kriterier.
- Det första kriteriet är att den är evergreen (använder det engelska ordet i brist på en bra svenska översättning. Det närmsta jag kommer i ordväg är evig, men det känns inte helt rätt). Det vill säga att du kan tjäna pengar i nischen året runt.
- Det andra kriteriet är att människor är villiga att spendera pengar i den nischen – även under en ekonomisk nedgång.
Hårvård är just en sån nisch. Gräver man lite djupare i nischen hittar man dessutom löshår, vilket är en produkt som växer löpande. Statistik hos Kosmetik- och hygienföretagen visar att vi svenskar årligen lägger cirka 20 miljarder kronor på skönhetsrelaterade tjänster och produkter, av detta läggs cirka 3 miljarder på hårvård. Varje år ökar summan med ytterligare cirka 3-5 procent, så det är en trend som växer kontinuerligt.
En del av hårvård som växt mycket under senare är är löshår. Löshår är dessutom en perfekt produkt för ehandel eftersom löshår följer formeln kompakt, lätt att frakta och har ett relativt högt värde. Det i kombination med ett tillräckligt stort antal sökningar gör att löshår verkligen är en perfekt produkt att marknadsföra som affiliate.
Löshår säljs vanligtvis i form av clip-on, men utvecklingen går framåt och idag finns det fler olika typer av löshår för de flesta tillfällen och behov. Exempelvis finns det tape on-löshår, men även hårträns vilka båda har andra möjligheter än clips. Det viktigaste är att man väljer en produkt av bra kvalitet och allra helst äkta löshår vilket är den bästa typen och det som rekommenderas.
Löshår är dessutom en produkt som används av såväl kvinnor som män numera. Att kvinnor fyller upp sitt hårsvall med lite extra hår är det många som känner till. Men att alltfler män följer stjärnor som David Beckham och Brad Pitt – vilka båda använder löshår emellanåt – gör att det blir alltmer okej för män att både vara mer intresserade av sitt utseende och hår OCH att faktiskt fylla ut ett lite tunnare hår med lite extra löshår.