Läste nyligen en bloggpost (minns tyvärr inte var…) om lyckade reklamkampanjer och började fundera lite, vika kreativa reklamkampanjer har jag sett eller läst om genom åren som satt sig i minnet? Självklart är det mest troligt att något jag sett nyligen har lättare att dyka upp i minnet och vissa reklamkampanjer har jag bara hört talas om eftersom de genomförts innan jag ens var född.
Några klassiker finns såklart med i denna text, exempelvis De Beers ”A diamond is forever”, klassiska Marlboro man (som inte är lika het idag) och Nike’s klassiska ”Just do it” som fortfarande fungerar och tilltalar yngre generationer av shoppare.
Men här tänkte jag utse min egen lista över…
Tidernas mest kreativa och lyckade markandsföringskampanjer
Coca-Cola “Share a Coke”, 2013

Ingen lista över lyckad marknadsföring är komplett utan att Coca-Cola finns med på ett hörn och det är deras #delaencoke som gör att jag tar med dem på denna lista.
Kampanjen började redan 2011 i Australien och det var 2013 som man släppte det svenska pressmeddelandet
Under maj till augusti kommer 115 miljoner flaskor och burkar fyllda med Coca-Cola att få en ny etikett i Sverige. Totalt får över en miljard flaskor och burkar i Europa nya etiketter. Det gäller Coca-Cola, Coca-Cola light och Coca-Cola zero. På de nya etiketterna kommer det att stå exempelvis ”Dela en Coke med Emma” eller ”Dela en Coke med familjen”. Kampanjen ”Dela en Coke” vill uppmuntra konsumenterna att dela en personlig Coca-Cola med sin familj eller sina vänner.
Kampanjen blev en succé – fast det visste du ju redan! Men här kommer…
Fem saker du troligen inte känner till om #delaencoke
- Under planeringsfasen kallades kampanjen internt för ‘Project Connect’
- Man skapade ett nytt teckensnitt ‘You’, som var inspirerat av logon för Coca-Cola till namnen på etiketterna
- Kampanjen ‘Share a Coke‘ vann sju utmärkelser under Cannes Lions festival
- Kampanjen har rullat i fler än 80 länder
- Idén till kampanjen tecknades först ned med 151 ord
2017 kom kampanjen tillbaka, fast nu i en lite annan tappning: Istället för namn stod nu ett antal semesterresemål på etiketterna istället och man hade chansen att vinna sin drömresa för att dela en Coca-Cola i solen med någon man tycker om.
Apple “1984”, 1984
1984 introducerades persondatorn Apple Macintosh. I samband med detta sände de en (för den tiden) provocerande reklamfilm under Superbowl och ännu idag – mer än 30 år senare – betraktas den som en av de främsta marknadsföringskampanjerna under Superbowl någonsin.
Reklamen är baserad på ”1984” av George Orwell, vilket är en roman som vid den tiden var mycket populär och som beskrev en dystopisk framtid styrd av en TV-sänd ”Big Brother”. Huvudmeddelandet var ”Den 24 januari kommer Apple att introducera Macintosh och du kommer förstå varför 1984 inte kommer att bli som ”1984”
Denna reklamfilm genererade mer buzz än någon annan reklam under Superbowl någonsin gjort och gör ännu idag.
Old Spice “The man your man could smell like”, 2010
En kampanj som var lysande genom att vara både rolig och ironisk (och en smula förvirrande för troligtvis fler än mig första gången…) kom från Old Spice 2010 och även denna syntes på Superbowl.
Old Spice hade tappat i försäljning och man hade konstaterat att det var kvinnor som köpte huvuddelen av hushållens schampoo och duschtvål, vilket gjorde att männen använde de produkter som kvinnorna köpt hem. Så att få männen att köpa Old Spice duschtvål istället för vad kvinnorna köpt hem var en minst sagt svår nöt att knäcka.
Som första märke riktat mot en manlig publik gjorde Old Spice vad ingen gjort förut – de gjorde kvinnorna till sin målgrupp för att få dem att köpa produkterna till sina män. På så sätt förvandlades huvudproblemet till deras fördel istället!
Slutligen, den i mina ögon allra smartaste kampanjen
Volvo “The Greatest Interception Ever”, 2015
Än en gång Superbowl, men denna gång var det en kampanj som inte visades under matchen som blev den största vinnaren. När Mercedes, BMW, Lexus med flera spenderade $4 miljoner för att synas lyckades Volvo få tittarna att så snart en bilreklam visades istället titta bort och tänka på Volvo. Hur?
Jo, genom kampanjen ”The Greatest Interception Ever” uppmanade Volvo alla tittare att varje gång en bilreklam – vilken som helst – visades så skulle man skriva en tweet om vem de skulle vilja ge en Volvo till och tagga med #VolvoContest. Så vid varje tillfälle ett annat bilmärkes dyra reklam visades så gav Volvo tittarna en chans att istället vinna en XC60 till någon de tycker om. Så när andra biltillverkare hoppades att tittarna skulle hålla ögonen på deras dyra reklam så tittade många istället ned på sin telefon.
Kampanjen resulterade i 2 000 tweets per minut under bilreklamerna och mer än 55 000 tweets totalt. Månaden efter Super Bowl ökade Volvos försäljning i USA med 70 procent.
Volvo var föga förvånande den självklara vinnaren vid reklamfestivalen Cannes Lions 2015.
Vad anser Du borde vara med på listan och varför?