Att växa ett litet företag är svårt, men hur utvecklar man ett företag som har tusentals anställda och som omsätter miljarder? Jätteföretag har ofta lyckats bli stora på grund av sitt annorlunda sätt att tänka och göra saker på. Här ska vi titta närmare på hur ett extremt stort företag tycker och tänker kring olika företagsstrategier.
När man ställer upp en lista som jämför världens största företag så hamnar definitivt Apple i toppen. Det är bolaget som har allra högst värdering på 2000 miljarder dollar. Med en omsättning på cirka 260,2 miljarder dollar och över 110 000 anställda förtjänar de verkligen att vara listetta.
Enligt sidan Topplistigt.se som gav oss ovanstående siffror, tillverkar Apple både mjukvara och hårdvara. De flesta känner nog till deras produkter iTunes, iOS, Macbook och iPhone. Men Apple är inte bara kända för sina produkter, utan deras sätt att se på företagande har också gett dem ett legendariskt rykte.
Apples VD Tim Cook har berättat att företaget jobbar mycket genom intuition. När han blev erbjuden ett jobb i Apple av Steve Jobs så sa hans huvud nej. Hans intuition sa dock ja och idag leder han världens största teknikbolag. Att gå på magkänsla brukade även rekommenderas av Apples före detta huvuddesigner Jony Ive. När han designade iPhone X så fungerade inte tekniken för ansiktsigenkänning. Men han tog inte bort funktionen, eftersom hans magkänsla sa att det skulle lösa sig. Vilket det också gjorde.
Tim Cook säger även att det är viktigt att lyssna på personer utanför sin egen ekokammare. Ett företag bör därför rekrytera människor som inte tänker likadant som alla andra. Folk med konstnärlig utbildning kan vara viktigt för ingenjörsföretag, och ett amerikanskt företag kan dra nytta av personer med ett internationellt perspektiv. Huvudsaken är att alla delar en önskan om att “förändra världen”, eftersom det är kärnan i ett framgångsrikt företag enligt Tim Cook.
Feedback är allt. Varje dag spenderar Tim Cook en timme med att gå igenom mail från kunder. Apple-butiker gör samma sak, de lyssnar ständigt på och samlar in feedback från riktiga produktanvändare. Apple har alltid sagt att en kund inte nödvändigtvis vet vad de vill ha innan det presenteras för dem, så därför undviker de fokusgrupper.
En sak som gör att Apple skiljer sig åt från mängden är att de aldrig försöker vara först. Är de först med något så är det bra, men det är inte det viktigaste. De vill istället vara bäst och ge människor en fantastisk upplevelse. Enligt Tim Cook handlar nytänkande produktdesign om att tänka igenom implementeringen, snarare än att skynda sig på för att vara först med det “nyaste”.