
Black Friday är snart här igen, 26 november kommer snabbare än vi riktigt vill ana. Gissningsvis kommer även årets upplaga av Black Friday – eller kanske är det numera lika bra att prata om Black Week – att slå nya rekord. För det har visat sig att vi svenskar gillar denna företeelse så till den milda grad att andelen som planerar att handla under Black Friday ökat från 45% 2017 till hela 57% under förra året. I år kan man kanske anta att 60% eller fler kommer att shoppa under Black Friday.
Att det är ett populärt tillfälle att handla är ju lätt att förstå. Omkring hälften av alla handlare har deltagit och chansen är ju stor att om man planerat att göra något större inköp så kanske man väntar in dagen för att se om det dyker upp ett passande erbjudande. Kommer det inget erbjudande, ja då får man köpa till gällande pris eller hoppas på mellandagsrean helt enkelt.
Black Friday-shoppa på nätet eller i butik?
Det är mycket tydligt att den största handeln under Black Friday sker online. 45% uppger att de kommer att shoppa online blandat med fysisk butik, 43% kommer bara att shoppa online medan blott 9% planerat inköp endast i fysisk affär. Sett till utvecklingen i stort så kan man anta att utvecklingen mot ännu mer e-handel kommer att fortsätta till den fysiska handelns nackdel.
Som ett kort sidospår kan man fundera över hur länge vissa produkter överhuvudtaget kommer att säljas i fysiska butiker. Speciellt om man tänker på hur tekniken utvecklas så lär det ganska snart vara möjligt att till exempel kolla vitvaror virtuellt, där de kan passas in i ens kök för att se om färg och form passar som man tänkt.
Julhandeln startar i och med Black Friday
Samtidigt som Black Friday blivit allt populärare och större som shopping-fenomen så har även julhandeln förskjutits mot senare delen av november. Black Friday har i USA signalerat startskottet på julhandeln, en trend som alltmer även gäller i Sverige. Idag görs nästan 50% av sällanköpshandeln i november/december, vilket är en förskjutning från de cirka 40% det legat på tidigare. Man kan anta att det är en Black Friday-effekt som kommer att hålla i sig och kanske än mer öka med tiden.
Intresset för Black Friday minskar?
Ser man till hur stort intresset är i antalet Google-sökningar så är intresset såklart som allra störst under november månad, det byggs sakta men säkert redan från slutet av augusti för att i stort sett dö ut helt så snart dagen passerats. Sett över en längre tid så kan man se att intresset byggdes upp fram till 2018 då begreppet Black Friday stod på topp i Sverige, därefter har intresset dalat något. Hur kommer det att se ut 2021?
Ser man till vad folk anger som orsak till att man inte shoppar under Black Friday så svarar de som inte planerat att handla att man redan tycker sig ha det man behöver eller att ekonomiska skäl gör att man inte vill handla. Blott 16% avstår av miljömässiga skäl, en andel som kan tänkas öka med det allt större medvetandet kring problem som konsumtionen för med sig.
Under Corona-året 2020 svarade även många att man inte vill ge sig ut i butiker under rådande omständigheter. Ett svar jag inte blir riktigt klok på, då det istället borde tala för mer e-handel än att man inte handlar alls under Black Friday?!?
Som sagt, vi är snart framme vid Black Friday 2021 – det ska bli spännande att se hur utvecklingen blir detta år. Uppåt? Nedåt? Vi kan nog alla gissa att totala julhandeln kommer att slå nya rekord. Igen!
Data i texten kommer från undersökningen om Black Friday 2020 gjord av Svenskhandel.se