Så har det då hänt igen – ett företag sänks på grund av avsaknaden av backup. I det här fallet hade företaget som driver Fastbikes.se skrivit avtal med Ipeer att dessa skulle sköta all drift och backup. Något som missats…
I artikeln på IDG kan man läsa;
”Mc-tidningen Fastbikes.se har blivit av med hela sitt artikelarkiv på 1300 artiklar. Ett databasfel gjorde att all information raderades och bolaget som skötte serverdriften hade missat att ta backup på deras data.
….
– Tyvärr skedde ett mänskligt misstag, när vi installerade servern, förklarar vd:n på Ipeer Johan Hedlund. Det har aldrig skett förut.”
Jag har inte alla fakta i ärendet, men jag VET att Ipeer schabblat bort backup minst en gång tidigare. En tidigare kund till mig valde deras lösning men efter en attack stod hon utan backup och fick då plocka fram den senaste hon tagit själv som var 5 månader gammal – en lång tid för ett aktivt community.
Självklart, skriver man avtal på det sätt som skett så ska man känna sig säker OCH vara det. Men hur står det till med alla oss som hyr in sig på webbhotell? Någon som lusläst avtalen när man hyrt in sig på ett webbhotell? Jag har inte gjort det – förrän idag…
Jag har nu läst avtalen för Binero, Loopia och Oderland eftersom det är de jag använder. Vad gäller backup så nämns det inte i direkt klara ordalag utan mer svepande av modellen;
”Vi ansvarar endast för skador som orsakas genom försummelse av oss eller anlitad underleverantör”.
Enda avtalet där ordet backup ens nämns är hos Oderland där det står;
”Efter avslutat konto har vi backup kvar i upp till 90 dagar.”
Vidare kan man läsa att ersättningen som högst kan bli summan motsvarande ens avtalsperiod. Jag misstänker att det finns fler därute som värderar sina data till mer än bortåt 3000 kronor.
I årets stora test av webbhotell i Internetworld kunde man även läsa;
”Denna rond hade premiär förra året och går ut på att vi av ”misstag” raderar en viktig fil på vårt konto. Därefterkontaktar vi hotellen och ber dem (med darr på rösten) att hjälpa oss.
Internet.se och Loopia löste det åt oss direkt medansamtalet pågick och Loopia visade oss även hur vi (ifall det skulle hända igen) kunde komma åt backupen på egen hand. Binero, Space 2U och FS Data återställde även de filerna hyfsat snabbt medan Spray och Domänshop behövde
någon dag på sig.
Active 24, Crystone, Digikom, Levonline, Surftown och Telia ville alla ha betalt för besväret medan One.com svarade att de endast för backup för den händelse att de själva orsakar
något fel.
Cliche svarade helt sonika att de inte har någon backup. Tryggt.”
Data kan försvinna på många sätt: ditt eget misstag, webbhotellets misstag, en attack och säkerligen av ett flertal andra orsaker därutöver.
Summa summarum – fixa din egen backup! Speciellt om du inte skrivit separat avtal om backup, men då kanske det kan vara läge att be att få ut en backup av dina data på DVD så du får veta att backup berkligen utförs enligt avtalet.
Och när du nu kollar ditt webbhotell – passa på att fundera hur du gör med datorn hemma…