Vi brukar förknippa ordet ”kreativitet” med poeter, musiker och målare, eller till och med stora vetenskapsmän som Albert Einstein och smarta uppfinnare som Nikola Tesla. Kreativitet och affärsverksamhet känns inte lika ofta som en välbekant kombination.
Men om man vill komma på en bra idé för ett nytt företag måste man vara kreativ. Om du vill göra din idé till en fantastisk produkt måste du vara kreativ. Om du vill sälja en produkt med framgång bör du också vara kreativ.
Här kommer jag gå igenom några trick för att främja din kreativitet. De viktigaste aspekterna av ett 21-dagarsprogram som utvecklats för att komma på större idéer. Du kommer att lära dig hur man lätt kan komma fram till en mängd olika idéer för nya företag, såväl som hur man återuppfinner gamla.
Brainstorma för att hitta dina passioner och öka kreativiteten
Ett tomt ark kan vara skrämmande. De kan göra fulländade romantiker, lysande illustratörer och framgångsrika företagsledare nervösa när de ger sig in på nya projekt. Som tur är finns det en metod som kan hjälpa oss att komma förbi det första tomma arket: brainstorming.
Somliga av världens största vetenskapliga genier förlitade sig faktiskt på brainstorming för att få verkligen komma igång med sina största idéer. Bland annat Thomas Edison, uppfinnaren av den elektriska glödlampan.
En notering i en av hans anteckningsböcker, daterad den 3 januari 1888, innehåller en lista med över 100 idéer som Edison skrev ner i hopp om att hitta den enda uppfinning han ville skapa. Han hade idéer för en snökompressor, artificiellt silke, syntetiskt elfenben, ett elektriskt piano och många fler idéer.
Brainstorming har varit ett språngbräde för kreativa under historiens gång, eftersom det hjälper till att stoppa vår interna kritik. När vi brainstormar blir vi åter som små barn – lekfulla och fantasifulla, utan begränsningar. Detta gör det i sin tur möjligt för oss att se nya möjligheter som vi normalt skulle avfärda.
Dessutom hjälper brainstorming oss att ta fram våra passioner. Om du brainstormar tillräckligt länge kommer du att se mönster som kopplar ihop en handfull av dina idéer med djupare teman. Detta gör det möjligt för oss att kartlägga de områden som vi är passionerade över och som vi sedan kan fokusera på och utveckla.
Vi kanske till och med inser att vi är passionerade över något utanför vårt yrke eller det område som vi tänker på och förväntar oss. Detta kan vara förvirrande för vissa, som oroar sig för att de inte kan gå in på ett visst område utan tillräcklig teknisk kunskap.
Forskning om högpresterande nystartade företag har dock visat att man inte behöver vara specialist inom en viss sektor för att kunna hitta originella lösningar på problem. Tvärtom, ni kanske har ännu bättre förutsättningar att sätta fart på innovationen. När människor känner till mycket om en viss bransch kan det innebära att de är alltför inne i hur det ska vara för att kunna se nya möjligheter.
Om du är redo att testa brainstorming, var börjar du? Bara ta fram ett papper och skriv ner 30 till 50 idéer. Skriv ner allt som kommer till dig.
Dina dagliga irritationer är en bra utgångspunkt till produkter som löser universella problem
Tonåringen Mark Zuckerberg hade ett problem: Inga flickor ville dejta honom! Facebook visade sig vara hans försök till en lösning, och även om det kanske inte gjorde honom mer dejtbar, så gjorde det honom sannerligen rik. Facebook började därför, liksom de flesta uppfinningar, som en lösning på ett problem. Om du vill skapa egna lösningar måste du identifiera problem som är värda att lösa.
Världen verkar naturligtvis vara full av problem! Hur hittar du rätt? Börja med att tänka på vilka vardagliga problem som stör dig. Att få munnen torr på natten, att känna sig skyldig efter att ha ätit en god dessert och att ha släpat bagage genom en stor flygplats – dessa problem är bara några exempel för att få dig att komma igång.
Du kan också lära dig att identifiera problem genom att ständigt ifrågasätta dem. Gör frågan ”vad är problemet?” till ditt mantra och återkom till det hela dagen. Det kommer att hjälpa dig att vara mycket uppmärksam på saker som inte fungerar optimalt i ditt liv. Med dessa i åtanke kan du börja leta efter lösningar.
Även om de problem som vi möter i vardagslivet är ganska triviala är det inte alltid enkelt att lösa dem. Att utveckla nya lösningar kan innebära en enorm teknisk utmaning. När de väl gjorts rätt kan de också ge betydande ekonomiska fördelar och gynna många människor runt om i världen.
Problemet med att ha en muntorrhet nattetid löstes faktiskt av Biotene och Therabreath. De skapade ett medel som ökar salivutsöndringen för att förhindra att munnen torkar ut.
Ett liknande problem löstes också av Bruce Johnson från Minnesota – han hade svårt att andas på natten och försökte hitta en lösning på problemet. Genom att skapa Breathe Right nässtrips hjälpte han många andra människor att lösa detta problem och skapade dessutom en mångmiljon-verksamhet i processen.
Fråga dig hur befintlig teknik kan användas på andra sätt för att hitta idéer som kan förändra världen

Vilket av följande alternativ anser du vara en bättre idé: En som är helt originell? Eller en som bara lånar en massa olika bitar av andra människors idéer?
Var försiktig – den senare typen kan faktiskt också vara banbrytande!
Fundera på det: Tusentals företagare har använt uppfinningen av smartphone som hem för sina uppfinningar – appar!
Ett företag som heter Aerodesigns har till exempel skapat Aeroshots, som är ett helt nytt sätt för människor att andas in vitaminer, kosttillskott och koffein genom näsan och i blodet. Varför inte använda den här innovationen för att utveckla en ny djup andningsdiet? Genom att kombinera fördelarna med antioxidativ yogisk andning med den nya tekniken att inhalerbara tillskott kan du hjälpa många människor att bli friskare och lyckligare!
Sanningen är att redan befintlig teknik kan hjälpa dig att hitta nya idéer för rena tjänster. Ta en teknik som imponerar på dig, fundera över dess starka sidor och fundera sedan över hur du kan använda den på nya sätt. Exempelvis har fjärrstyrda drönare, en innovation som i stor utsträckning används för krigföring, också gjorts användbara under helt andra omständigheter.
Drönarnas styrka ligger i deras förmåga att komma från punkt A till punkt B utan att trafiken eller andra hinder hindrar dem. Detta kan vara det enda som händer i nödsituationer. Drönare kan leverera medicinteknisk utrustning till dem som behöver den snabbt, eller så kan de släppa livvästar till personer som råkat ut för skeppsbrott. Det finns oräkneliga möjligheter!
Ge idéer liv genom att låta dina lekfulla och rationella sidor samarbeta
Innan telefonen uppfanns skulle Alexander Graham Bells idé att sända röster genom en tråd ha verkat som barnsligt nonsens. Men det har också visat sig att barn har mer kreativa sinnen än vuxna. Om vi vill föra in stora idéer i världen måste vi hjälpa våra inre barn att ta hand om våra mer rationella, vuxna jag.
År 1968 gav socialforskaren George Land ett kreativitetstest till 1 600 barn och fick dem att upprepa testat vart femte år. Resultaten var, för att säga det rakt ut, minst sagt deprimerande. Som femåringar uppvisade nästan 100 procent av barnen kreativitet på de högsta nivåerna, men bara fem år senare visade bara 30 procent av barnen samma grad av kreativitet.
Samma studie visade att endast 12 procent av 15-åringarna hade en hög grad av kreativitet – en liknande procentandel av den kreativitet som de flesta vuxna visar. Så hur kan vi återknyta till de kreativa hjärnor vi hade vid fem års ålder? Genom önskningar.
Vad önskar du att du kunde göra? Som barn skulle vi ha svarat på saker som ”Jag önskar att jag kunde flyga!” eller ”Jag önskar att jag kunde teleportera till en annan värld!” Från flygplan till virtuell verklighet har många barndomsönskningar redan omvandlats till några av de mest spännande uppfinningarna.
Mycket tekniskt och rationellt tänkande på en väldigt hög nivå behövdes naturligtvis för både att ta fram flygplanet och den virtuella verkligheten. Stora idéer förverkligas när våra kreativa och rationella sidor kan samarbeta. När du väl har upptäckt dina ”barnsliga” önskningar får du låta ditt vuxna jag fundera på hur du kan förverkliga dessa önskningar. Även om några idéer verkar absurda, fortsätt tänka! Lösningen kan vara mitt framför näsan.
Tänk på NeverWet-medlet som RustOleum har utvecklat. Om du drömde om att kunna göra saker osynliga som barn, från oreda i ditt rum till hemligt skrivande i din dagbok, så är NeverWet uppfinningen för dig! Medlet gör det möjligt att sprida dolda budskap på trottoarer och hus som bara avslöjar sig när det regnar.
Använd ”och-tekniken” för att snabbt komma med nya idéer
Kan du hitta på en ny uppfinning på mindre än 30 sekunder? Du kanske anser att det är omöjligt, men en enkel teknik kan visa sig göra det mer än möjligt! Testa ”och-tekniken”.
År 2015 testade biblioteken i Chicago metoden för att hjälpa dem att arbeta med sin kreativitet. Personalen utmanades att lägga fram en helt ny idé på bara 30 sekunder. De fick testa ”och-tekniken” som en hjälp på vägen. Resultatet? Varje bibliotekarie kom på något originellt.
Tekniken ”och” innebär helt enkelt att man kombinerar två ord som inte verkar ha något att göra med varandra. Personalen fick två kortuppsättningar med antingen substantiv eller adjektiv på dem. De ombads sedan att välja två kort och utveckla en ny uppfinning som bygger på kombinationen av orden.
Detta ledde till den genialiska idén ”självlysande strumpan”, helt enkelt strumpor som lyser i mörkret så att man lätt kan hitta dem tidigt på morgonen, eller kanske används strumporna en lördagskväll för att man ska synas lite bättre i vimlet!
Hur kan du använda ”och-tekniken” om du redan har en tanke om i vilken bransch du vill starta ett företag? Säg att du är intresserad av att skapa ett blomsterföretag. Att kombinera orden ”fisk” och ”film” kommer förmodligen inte att ta din blomster-idé särskilt långt.
Det du kan göra är att anpassa tekniken så att ett av orden blir ett fast namn. I det här fallet kan det vara ”blommor” som du sedan skulle kombinera med 20 eller fler substantiv eller adjektiv. Du kan till exempel få kombinationen av ”blommor” och ”kändisar”. Vart kan det leda dig?
Varför inte skapa ett signaturbukett för en kändis? Det är ungefär vad Kay Jewelers gjorde när de bad skådespelerskan Jane Seymour att utforma ett hängsmycke åt dem. Du kan bjuda in en kändis att utforma en vacker bukett i samarbete med dig, som du båda stolt kan visa upp för att öka ditt varumärke. Nån som kommer ihåg Jureskog och McDonalds…?
Internet är din guide till de viktigaste tendenserna inom alla branscher – använd det väl!

Hur produktiv känner du dig efter att ha suttit och surfat på nätet i några timmar? Troligt är att du inte känner dig produktiv alls! Det är dags att ompröva detta antagande. Internet är en fascinerande, dynamisk inspirationskälla som verkligen kan få de kreativa kugghjulen att börja snurra.
I dag uppdateras bloggar och webbplatser kontinuerligt. Detta gör Internet till en pålitlig informationskälla om vad som pågår just nu, från modetrender till aktuella frågor. Medan vissa företag begär att du ska betala för deras trendrapporter inom vissa branscher, finns mycket information gratis online för dig att ta del av.
Cassandra Daily är till exempel ett företag som specialiserar sig på trendanalys, med ett kostnadsfritt nyhetsbrev som tillhandahåller regelbundna uppdateringar inom ledande innovationsområden. JWT, ett globalt reklamföretag, ger användarna en kostnadsfri årlig rapport om de 100 saker som de ska hålla ögonen på under det kommande året. Samtidigt skapar TrendHunter.com liknande uppdateringar varje månad, med en lista på upp till 50 nyskapande produkter på marknaden.
När du väl har tillgång till aktuella trender, hur kan du använda dem på ett bra sätt? Börja med att ställa följande sex enkla frågor: Vem, vad, när, var, varför och hur? Låt oss illustrera detta genom att titta på trenden för utbildning i mindfullness.
Vem mer kan behöva utbildning i mindfullness? Sjukvårdspersonal som arbetar långa pass på sjukhus? Vilken sorts mindfullness har potential? Övningar för att sänka blodtrycket verkar lovande.
När, var och varför vill du lära ut mindfullness? Kanske till ett brudpar inför deras bröllop, för att hjälpa dem att få den bästa starten och även fortsättning på äktenskapet.
Slutligen, ställ dig frågan hur mindfullness kan bli en livskraftig affärsverksamhet, med tankar på finansiering, vetenskapliga bevis och hur det kan göras intressant för företag och privatpersoner. Dessa frågor bör ge en översikt över hur man kan utveckla ett nytt företag.
Försök med billboardingtekniken för att hitta produktens udd
Känner du till Bounty Paper Towels berömda slogan? ”Bounty – the quicker picker upper.” Även om du inte känner till den, kan du inte förneka att den är slående! Slogans liknande denna är också ett bra test för att ta reda på vad som är speciellt med din produkt, och därför bör du kolla med en enkel metod som kallas billboarding.
Med hjälp av billboarding kan du identifiera vad som gör att din produkt (eller tjänst) står ut med bara tre steg;
För det första, var tydlig med vad din idé är och vilka problem den löser för kunderna i deras dagliga liv. Och du, glöm inte att skapa ett slående namn för din produkt!
För det andra, ange produktens alla fördelar eller plus-punkter. Vad kan det göra för dina kunder?
Och för det tredje, välj ut den starkaste plus-punkten som din produkt har att erbjuda. Detta kommer att bli föremål för en klyftig fras som du skapar för att sälja denna styrka till kunder.
I slutet av den här processen har du ett slående namn och en minnesvärd slogan som fångar exakt vad det är med din produkt som gör den så speciell.
Låt oss se hur billboarding kan tillämpas på en ny produktidé. Ta till exempel barnvagnen gjord av kartong. Den här produkten har en hel rad plustecken: Den vägen mindre och är lättare att flytta och transportera än ett vanligt barnvagn, men den är fortfarande tillräckligt säker för att du ska kunna lita på att ditt barn ligger säkert inuti. Det är också mindre troligt att den orsakar skada om den välter, den är billigare och så vidare!
Utöver dessa praktiska fördelar har en barnvagn av kartong också några kreativa fördelar. Föräldrarna och deras barn kan rita och måla på kartongen och på så sätt hålla barn underhållna och sysselsatta under resor till exempelvis mataffären. Din billboarding-rubrik skulle kunna vara: Den roligare barnvagnen – Gå och shoppa och dina barn kommer att ha kul också!
Sammanfattningsvis…
Ett tomt ark behöver inte vara skrämmande. Med några få användbara strategier, från brainstorming till ”och”-teknik till billboarding, lär du dig snabbt att komma i kontakt med din lekfulla sida och att fylla upp den sidan med dussintals idéer för ett helt nytt företag.
Ta 21 dagar där du försöker nyttja brainstorming och dagliga irritationer tillsammans med lekfullhet och ”och-tekniken” för att hitta nya produkter eller tjänster som kan ta dig – och kanske hela mänskligheten framåt!
21 dagar är bara tre veckor. Det är allt det tar!
Ett råd för vidare handling: Prata för att hitta inspiration.
Din resa mot nya, stora och spännande affärsidéer behöver inte vara en ensam resa! Gör ditt bästa för att omge dig med människor som kan konsten att tänka lekfullt. Öppna öronen och lyssna på vad de har att säga och diskutera era spirande idéer tillsammans – de kan ha ett nytt perspektiv som tillsammans med din idé kan vara världens bästa nya produkt!
Lycka till och berätta gärna om du kom vidare med din idé!